Pak ikke en lort ind i lyserødt

Kommunerne gør mange krumspring for at undgå ordet ’besparelser’. Men de risikerer at skade troværdigheden og gøre ondt værre, mener eksperter. 

økonomi

Af Sine Riis Lund | [email protected]

 

Riv hellere plastret af en gang for alle, og tag skideballen. Åben og ærlig kommunikation er den eneste rigtige vej, når kommuner skal fyre, spare og skære. Sådan lyder rådet fra tre kommunikationseksperter. Man kan alligevel ikke kommunikere sig ud af en rigtig tabersag, hvor det gør ondt på borgerne.

”Hvis man forsøger at pakke en lort ind i cellofan, så vil der være nogen, der meget hurtigt vil rive cellofanet af, og så er risikoen, at man mister troværdighed. Altså hvis man har forsøgt at skjule noget eller forsukre det,” siger kommunikationsrådgiver Henrik Byager.

Demokratisk problem

Alligevel er kreativiteten stor, når kommunerne skal sætte ord på besparelser. For eksempel betegner Silkeborg det som et ’mulighedskatalog’, når der skal findes besparelser for 250 millioner kroner. På Frederiksberg bruger man ordet ’udvidelsesforslag’ om tiltag, der blandt andet indebærer, at ressourcesvage elever skal trækkes tilbage til normale skoletilbud. 

Det viser en gennemgang, som Dansk Socialrådgiverforening har lavet af statens og kommunernes måde at kommunikere besparelser over en periode på omkring fem måneder.

”Jeg synes helt klart, at det er gået for langt nu. Borgerne har krav på at få klar besked, og at politikerne melder rent ud. Jeg mener, at det er et demokratisk problem i mange kommuner, at man prøver at camouflere sine besparelser,” siger Rasmus Jønsson, der er ekstern lektor i politisk kommunikation på Roskilde Universitet.

Det er gået for vidt

Adjunkt Jonas Gabrielsen med en ph.d. i retorik fra Copenhagen Business School CBS, mener helt generelt, at politisk kommunikation er gået for vidt i Danmark.

”Jeg tror, at der kommer et punkt i enhver professionalisering af kommunikation, hvor folk ikke gider høre det mere, fordi det bliver mere kommunikation end politik. Det synes jeg måske, at vi begynder at bevæge os i nærheden af,” siger Jonas Gabrielsen.

Skil skidt fra kanel

Han mener, at det er helt i orden i ens kommunikation at dreje en sag, men ved store besparelser og andre forringelser mener han, at det kan være langt mere effektivt at sige, at vi har et problem, i stedet for kun at sælge det som en mulighed. Han illustrerer et alternativ.

”Man kunne sige: ’Vi skal spare, men lad os nu prøve ikke kun at se det som en besparelse. Lad os også prøve at se det som en mulighed.’ Her gør jeg den samme bevægelse, men jeg går åbent ud og siger, at jeg laver en drejning af sagen,” forklarer Jonas Gabrielsen.

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager mener, at det er dumt og kortsigtet at forsøge at kommunikere besparelser og fyringer i et positivt skær. I stedet er det bedre at skille skidt og kanel og slå til den positive historie, når den dukker op i krisen. Skideballen kan man lige så godt overstå i ét ryk.

”Det er ligesom med plastret. Man kan lige så godt få det overstået,” siger han.

 

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet