Ny kurs efter gaveregn

Avishistorierne om it-leverandøren KMD’s gavmilde gaveregn har fået kommuner og KMD til at ændre årtiers praksis. 

it

Af Redaktionen | [email protected]

Festen er slut for de kommunale embedsmænd, der gennem årene har nydt godt af de mange selskabelige arrangementer, som it-leverandøren KMD rundhåndet har været vært for. De seneste måneders skandaler har fået Kommunaldirektørforeningen og KL til at præcisere og endda stramme reglerne.

”Det er kommet bag på os, hvordan praksis er, så nu har vi sammen med KL præciseret reglerne, som de gælder for kommunale topchefer fremover. En koncertbillet eller en teatertur er ikke acceptabelt,” siger formand for kommunaldirektørerne i Danmark, Jens Christian Birch, der selv er kommunaldirektør i Næstved.

”Der er sat en ny dagsorden, hvor vi understreger, at der altid skal være en faglig forsvarlig sammenhæng, hvis en kommunal embedsmand inviteres på middag,” tilføjer han.

I en aktuel pressemeddelelse skriver Kommunaldirektørforeningen, at det er: ”vigtigt at fastslå, at modtagelse af fx en middag eller en koncertbillet hverken kan betegnes som bestikkelse eller tjenstlig forseelse”. 

It-folk vil gerne inviteres

Alligevel strammer Jens Christian Birch reglerne en tand til: ”Selv i en faglig sammenhæng er en koncertbillet eller en teatertur ikke acceptabel,” vurderer han.

Formanden for de kommunale it-chefer håber, at it-leverandørerne med kravet om faglige arrangementer i højere grad vender deres opmærksomhed mod kommunernes it-folk.

”Hidtil er KMD primært gået efter at få kommunaldirektører og økonomidirektører fra kommunerne i tale. Vi glæder os da til at komme med i den faglige sparring,” siger Jørgen Kristensen, der foruden at være formand for de kommunale it-chefer også er it-centerchef i Egedal Kommune.

Gaveregnen er holdt op

Men der er ikke risiko for, at KMD i fremtiden frister kommunale embedsmænd over evne – hverken på direktionsgangen eller i it-afdelingen. Selv om KMD-direktør Lars Monrad-Gylling i Politiken for nogle uger siden forsvarede KMD’s rundhåndede praksis som legitime ’marketingsbegivenheder’, hvor KMD køber ’taletid’ hos kunderne, offentliggjorde KMD allerede dagen efter nye retningslinjer for gaver til embedsmænd, og her er det pludselig slut med koncerter og sportsbegivenheder på KMD’s regning. 

Samtidig blev salgsdirektør Hans Henrik von Platen Hallermund sagt op – ifølge pressemeddelelsen på grund af ændret strategi.

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet