“Vi har lavet en opgørelse over forsinkelserne, der handler om kompenseringen. Og vi har fået adresseret incitamenterne, der handlede om, om vi nu virkelig havde en interesse i, at der var forsinkelser. Vi har lavet en ny plan, som vi tror på, opremsede Eva Berneke i sit oplæg til de omkring 80-90 fremmødte i salen. Foto: KMD
“Vi har lavet en opgørelse over forsinkelserne, der handler om kompenseringen. Og vi har fået adresseret incitamenterne, der handlede om, om vi nu virkelig havde en interesse i, at der var forsinkelser. Vi har lavet en ny plan, som vi tror på,” opremsede Eva Berneke i sit oplæg til de omkring 80-90 fremmødte i salen. Foto: KMD

KMD på charmeoffensiv: ”Vi har hånden på kogepladen nu”

Danmarks største kommunale it-leverandør, KMD, vil overbevise alle om, at det er tid til at se fremad. Kommunen har fulgt KMD-charmeoffensiv målrettet de kommunale embedsfolk på en it-konference i Aarhus.

krise

Af Jens Holm | [email protected]

- Jeg tænkte at starte med det, der har fyldt i min dagligdag gennem det sidste lange stykke tid. Jeg er blevet helt træt af at se på billederne i aviserne, hvor jeg ser rigtig træt ud.

Sådan startede KMD’s topchef, Eva Berneke, sit konferenceoplæg til de omkring 80-90 fremmødte kommunale embedsmænd i salen.

Ude i forhallen var KMD’s konferencestand placeret strategisk godt lige ved indgangen til Musikhuset i Aarhus, og de sukkersøde bolsjer indpakket i papir med KMD-logo var lagt frem som lokkemad til de 1.500 deltagere på konferencen.

Herfra kunne KMD’s delegation på 48 udsendte direktører, pr-folk, managers og andre repræsentanter fortælle de tilrejsende gæster fra landets kommuner noget om sandheden, som de ser den.

- Kære publikum! Den seneste tid har der været en del debat om KMD i pressen. Det havde vi naturligvis gerne været foruden. Det er ingen hemmelighed […]. Men det er heller ingen hemmelighed, at vi ikke er enige i alt, der bliver skrevet, stod der skrevet på de store fladskærme på KMD’s stand til DANSK IT’s konference om offentlig digitalisering.

”Det er enormt hårdt for vores medarbejdere at skulle lægge øre til den slags ting i pressen samtidig med, at vi beder dem arbejde aftener og i weekender for at nå i mål med nogle ting.”

I år var tilstedeværelsen fra KMD ekstraordinært stor; aldrig har virksomheden sendt så mange deltagere afsted.

Spydspidsen var administrerende direktør Eva Berneke, der sammen med sin stab forsøgte at indfange deltagerne.

Her handlede det først og fremmest om at klinke skår og overbevise de kommunale embedsmænd om, at der skal kigges fremad efter længere tids ballade blandt andet omkring leverancen af monopolsystemerne til kommunerne.

”Det er en spøjs situation”

Ifølge KMD’s øverste chef har den massive kritik fra KL og Kombit tæret hårdt på kræfterne.

KL har blandt andet fremturet med påstande om, at KMD bevidst skulle forhale leverancen af monopolbrydende systemer på grund af økonomiske incitamenter.

- Det er enormt hårdt for vores medarbejdere at skulle lægge øre til den slags ting i pressen samtidig med, at vi beder dem arbejde aftener og i weekender for at nå i mål med nogle ting, sagde Eva Berneke.

I midten af marts blev striden dog officielt bilagt, da Kombit og KMD indgik et forlig, der blandt andet fastsatte, at KMD skulle betale en bod på 100 millioner kroner på grund af forsinkelser i leverancerne.

Forliget fastsatte også, at KMD skal til pengepungen igen i fremtiden, hvis efterårets bagkant på tidsfristen heller ikke bliver overholdt.

- Vi har hånden på kogepladen nu. Det er jo en del af forliget, at vi egentlig er med til at lave en incitamentstruktur, der viser, at vi har de samme interesser i forhold til at komme i mål med monopolbruddet, for vi har ingen interesse i at forsinke det yderligere, fortalte Eva Berneke og fortsatte:

- Men det er selvfølgelig en spøjs situation, når du har kunder, som egentlig vælger at tage en meget offentlig debat om et forhandlingsforløb.

Hun fremhævede, at de kom-munale og statslige aktørers måde at arbejde med forlig og kritik på adskiller sig fra virksomhedens private kunders.

- De fleste private kunder vil jo hellere sætte sig ned omkring et forhandlingsbord, men her har det jo ikke været vores valg nødvendigvis, så vi har bare måttet spille med og sige OK - så gør vi det på den måde, siger Eva Berneke.

Kig fremad - nu

KMD var med sit ”guld-sponsorat” en af hovedsponsorerne af konferencen. Eva Berneke havde også til opgave at uddele priser og sidst, men ikke mindst holde oplæg for de fremmødte fra kommunerne.

Hele oplægget skulle egentlig handle om data. ”Plads til forbedring” hed det i overskriften. Men først var der en elefant i rummet, der skulle adresseres.

- Lige nu er der noget tillid, der skal genetableres. Og vi skal levere på vores planer med Kombit, sagde Eva Berneke til de fremmødte i salen.

I det hele taget vil KMD meget gerne bare skynde sig at komme videre i en fart, og selvom virksomheden kigger frem mod en ny deadline, der kun er et halvt år væk, så er der ingen bekymringer om, hvorvidt der kan leveres. Det kan der nemlig sagtens, mener topchefen.

- Alle har egentlig sagt, at de tror, KMD kan levere, men der har været sat spørgsmålstegn ved vores vilje […], og vi er enige om, at det har været et uskønt forløb, og at der kan siges en masse om det. Men nu har vi lagt en plan fra begge sider, hvor vi har fået lavet en kompensation for den historiske skade af de buler, der er i bilen, siger Eva Berneke til Kommunen.

Tilliden skal genoprettes

Ifølge den administrerende direktør har virksomheden internt lavet ændringer, der gør, at de softwareudviklere, der arbejder på løsningerne til kommunerne, har fået mere ro til arbejdet.

- Vi har prøvet at dele det op sådan, at det ikke er de samme folk, der skal driftsmodne det ene og udvikle det andet, fordi så bliver man hevet i fra to sider, fortæller Eva Berneke.

På trods af det ombruste forligsforløb med Kombit, erstatningskrav på 881 millioner kroner fra ATP og det, at staten kræver 692 millioner kroner tilbagebetalt for SKAT's EFI-inddrivelsessystem, så tegner fremtiden lyst for KMD’s fremtidige muligheder på det offentlige marked, mener topchefen.

- Der er ingen tvivl om, at den offentlige sektor, både kommunerne og staten, vil være et fokusområde fremadrettet for KMD […]; selvfølgelig skal vi ud at genoprette en tillid lige nu - det er der slet ikke nogen tvivl om.

Regnskab

Stort underskud i 2016

  • KMD har netop offentliggjort regnskabet for 2016, der viser et underskud på 239 millioner kroner.
  • Det forlig, man i sidste uge indgik med kommunernes it-selskab, Kombit, koster ifølge årsrapporten KMD en engangsudgift på 100 millioner kroner.
  • Til gengæld har at KMD har øget omsætningen med 3,5 procent til 5,3 milliarder kroner. Det skyldes, at KMD særlig i erhvervssegmentet er lykkedes med at trække nye opgaver til sig og har hævet omsætningen med 33 procent.

Indkøb

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet