strategi

Af Maria Steno
 | Selvstændig kommunikationsrådgiver og tidligere kommunalpolitiker
Borgmester Steen Vindum, V, og hans administrative krisestab har reageret resolut på de lokale coronasmittetal. Den øvrige kommunalbestyrelse kan knapt følge med. Borgmesteren er den ubestridte politiske kriseleder, skriver Maria Steno.
Borgmester Steen Vindum, V, og hans administrative krisestab har reageret resolut på de lokale coronasmittetal. Den øvrige kommunalbestyrelse kan knapt følge med. Borgmesteren er den ubestridte politiske kriseleder, skriver Maria Steno.
Morten Lau-Nielsen, Ritzau Scanpix

Hvor meget skal borgmesteren bestemme?

I næste fase af coronakrisen får kommunerne et langt større ansvar  og det kan ende med at øge borgmestereffekten ved KV21, skriver Maria Steno.

strategi

Statsministeren er færdig med at svinge den store hammer, som hun brugte i marts, meddelte hun i Go' Aften Danmark. I næste fase af Coronakrisen falder hammeren lokalt. Det giver kommunerne et langt større ansvar for coronakrisen og kan ende med at øge borgmestereffekten ved KV21. 

Årets skolestart blev præget af stigende coronasmitte. Alligevel var overraskelsen for både kommuner og offentlighed stor, da listen over kritiske hotspots gik fra slagteriet i Ringsted og somalierne i Århus til, at fem andre kommuner også kom i søgelyset på Sundhedsministerens pressemøde mandag 10. august. Seks nye smittede i Solrød og kommunen blev malet rød på ministeriets Danmarkskort. Hvis Solrød var et land, ville indrejse blive frarådet. Det samme gælder Nyborg, hvor mange er ansat på hoteller og konferencecentre, som allerede er hårdt plaget af aflysninger. Ti nye smittede i Nyborg sendte kommunen på DR.dks forside. Så gjaldt det om at finde en grimasse, der kunne passe.

  Derfor er det oplagt, at de 91 andre kommuner pudser beredskabsplanerne af. At kommunalbestyrelsen på forhånd har talt om, hvilke redskaber der skal gribes til, hvis smitten spreder sig, og kommunen bliver rød på Danmarkskortet. Det bliver i den sidste ende en politisk beslutning baseret på myndighedernes og forvaltningens rådgivning.

'Det er alvorligt, men situationen er under kontrol. Vi indkalder krisestaben til møde; dog først i morgen,' sagde borgmesteren. Efter møder blev de generelle råd til forebyggelse af smitte udsendt i en pressemeddelelse. Større mente de ikke, krisen var i Nyborg, lad os håbe for Nyborg Strand og os andre, at han har ret. 

Kommunal kriseleder

Anderledes hurtigt er det gået i Silkeborg, tæt på smittens epicenter i Århus. I Silkeborg kommune er udbruddet på få dage gået fra at være et mikroudbud koncentreret i et boligområde til langsomt at sprede sig ud i lokalsamfundet med smittede skoleelever og pårørende til plejehjemsbeboere. Regeringen har indført mundbind i den offentlige trafik med mere. Derudover har kommunen genindført en række coronatiltag: Hjemmearbejde for administrativt personale, udsat skolestart for berørte skoler, ingen indendørs besøg på plejehjem og så videre. Borgmesteren og hans administrative krisestab har reageret resolut efter rådgivning fra Styrelsen fra Patientsikkerhed. Den øvrige kommunalbestyrelse kan knapt følge med, der er ikke tid til møder, borgmesteren er den ubestridte politiske kriseleder.

Disse syv kommuner bliver næppe de sidste, hvor smittetallet i en kortere eller længere perioder kommer over 30 smittede per 100.000 indbyggere. Derfor er det oplagt, at de 91 andre kommuner pudser beredskabsplanerne af. At kommunalbestyrelsen på forhånd har talt om, hvilke redskaber der skal gribes til, hvis smitten spreder sig, og kommunen bliver rød på Danmarkskortet. Det bliver i den sidste ende en politisk beslutning baseret på myndighedernes og forvaltningens rådgivning. Spørgsmålet er dog, om det kun skal være borgmesterens beslutning. 

Lokale forsigtighedsprincipper

De andre kommuner, som lige nu ikke er søgelyset, kan også vælge om de vil følge et forsigtighedsprincip og skærpe coronaindsatsen allerede nu på baggrund af udviklingen i andre kommuner. Skal forældrene holdes udenfor skoler og dagtilbud? Skal plejehjemsbesøg igen være udendørs? Må skoler og institutioner anvende offentlig transport med eller uden mundbind? Hvad med lejrskoler til Aarhus? Skal dele af personalet arbejde hjemme igen? Skal en boligsocial medarbejder gennemføre forebyggende besøg blandt etniske minoriteter? Skal rengøringsniveauet sættes op?

Der er mange muligheder for at iværksætte lokale tiltag for at hindre smittespredning. Også før kommunen bliver malet rødt på ministerens Danmarks kort, og regeringens hammer falder. Om borgmesteren, kommunalbestyrelsen eller embedsmænd skal svare på de konkrete spørgsmål og træffe de konkrete valg, er ikke lutter pragmatisme. Det viser demonstrationer i Tyskland og USA, hvor coronarestriktioner for alvor får sindene i kog. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om det, kommunerne kan gøre for turismen, biografer, spillesteder og så videre.

Kort sagt er håndteringen af corona en politisk beslutning, og statsministeren forsøger at gøre en større del af anden bølge af coronakrisen til en lokalpolitisk beslutning. Borgmestrene vil blive vurderet på deres evner som kriseledere, når vælgerne går til valg om et år. Derfor kan corona forstærke borgmestereffekten på samme måde, som Mette Frederiksen nyder godt af statsministereffekten efter første bølge af coronakrisen. 

Blog

Børn & unge

Kommunikation

Politikerliv

Social & sundhed

Tema: Strategi

Tilmeld dig nyhedsbrevet