Ikke råd til både lærere og pædagoger

Ny rapport lovpriser overlapstimer i folkeskolen, men i Esbjerg er der ikke råd til at få i pose og i sæk

pengemangel

Af Laura Fischer Larsen | [email protected]

Lærere og pædagoger skal arbejde mere sammen omkring undervisningen i de første skoleår. Det øger elevernes trivsel og indlæring, viser en række forsøg, som konsulentvirksomheden Rambøll har evalueret. 

Men de såkaldte overlapstimer med både lærere og pædagoger til stede er dyre. For dyre for nogle kommuner. Esbjerg annoncerede i forbindelse med budgetforliget i midten af september, at man ville nedlægge helhedsskolen og dermed pædagogstillinger, for på den måde at spare omkring 84 millioner kroner.

Høj faglighed frem for flere undervisere

Børne- og kulturdirektør i Esbjerg Kommune, Jørn Henriksen, er ikke i tvivl om, at man helst ville have beholdt overlapstimerne i indskolingen.

”Der er ingen tvivl om, at de her timer med både pædagoger og lærere gør en forskel. Det er med en vis smerte, at vi må spare på det her. Men samtidig er det en prioritering af noget andet – nemlig af et fagligt højt niveau,” siger han.

Jørn Henriksen forklarer, at man har villet sikre faglighed frem for at beholde helhedsskolen.

”Der har været den prioritering, at vi ville fastholde et højt fagligt niveau ved at sikre det vejledende timetal. Og så skærer vi helhedsskolen væk, men beholder et højere timetal end i andre kommuner, hvor man vælger at gå ned til minimumstimetallet,” siger han.

Helhedsskolen er en strategi, der har til formål at integrere læring, bevægelse og sociale aktiviteter i et helstøbt forløb over hele dagen, blandt andet ved at inkludere pædagoger i undervisningen. I regeringsgrundlaget står der, at regeringen vil ”styrke kommunernes tilskyndelse til at oprette helhedsskoler”.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet