I står for bilerne, vi står for infrastrukturen

Det var forslaget fra Better Place, der beskæftiger sig med bæredygtig transport, til henholdsvis en svensk og en dansk borgmester

omstilling

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

Det skortede ikke på rosende ord fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S), da han beskrev den danske hovedstads grønne transportomlægning og -målsætninger. Ligeledes var det heller ikke tvivl om, at Øresundsregionen kan og bør samarbejde - og kan blive showcase for hele verden:

- Man kan tale om en form for trekant: den grønne omstilling skal bygge på et samarbejde mellem kommune, forskningsverdenen og industrien. Det er her innovationen skal skabes, sagde Frank Jensen.

Og det er i dette krydsfelt, at den internationale virksomhed Better Place har spottet sig en central rolle, hvor de gerne står for arbejdsdelingen; Sverige kan producere elbilerne og Danmark kan stå for at udvikle infrastrukturen i regionen, lød forslaget fra Johnny Hansen, adm. direktør i den danske afdeling hos Better Place.

Og det forslag var både Malmøs miljøborgmester, Karolina Skog (Miljöpartiet) og Frank Jensen positivt stemte overfor:

- Danmark bliver nok aldrig et stort bilproducerende land, så jeg synes det lyder som en ok arbejdsdeling, sagde Frank Jensen til DK Medier efter mødet.

Karolina Skog kaldte forslaget 'spændende', men pointerede, at der også i Sverige er blevet arbejdet meget med infrastrukturen. Dog lagde hun ikke skjul på, at København er forgangsby, og at hun følger den danske trængselskommission - der blev nedsat efter skrinlægningen af betalingsringen - tæt:

- Hvis I finder en smart løsning, der ikke sænker mobiliteten, så følger vi efter.

 

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet