Har du tendens til sure opstød eller halsbrand?
Har du tendens til sure opstød eller halsbrand?
Et brev fra Region Midtjylland lå i postkassen – et af den tykkere slags. Nå ja, jeg havde jo fået en henvisning angående en irriterende knude ved venstre tommelfinger, men hvorfor kom den besked ikke bare via den højt besungne e-Boks og Digital Post?
Og den første undren blev til mere: For et oversigtskort over Regionshospitalet Horsens på et medfølgende A4-ark er med til at øge forvirringen, for jeg skal åbenbart til en forundersøgelse på Ortopædkirurgisk Ambulatorium på Skanderborg Sundhedscenter. Nå ok, det er vel en rutine, men alligevel. Andre end mig kunne med en vis ret føle sig noget desorienterede – ikke mindst, fordi min læge sådan set havde fortalt, at hun ville henvise mig til en specialist - netop i Horsens.
”Den praktiserende læge har jo af gode grunde sine egne indtastninger – og hvis man nu som borger gav lov til, at hun hjertens gerne måtte dele dem med fagfællerne rundt om i behandlingssystemet, kunne man så ikke effektivt få gjort op med det nærmest komiske i, at jeg skal svare på, om jeg har en gynækologisk sygdom eller måske kunne være gravid?”
I henvisningsbrevet er så fremhævet med fede typer, at jeg bedes udfylde ALLE oplysningsskemaets punkter. Jeg slipper ikke for at udfylde et A4-ark med 40-50 afkrydsningsmuligheder og tekstfelter på begge sider. Og så er det, jeg føler grund til at fare til tasterne:
Patient på dobbeltarbejde
For hvor mange år har jeg ikke selv skrevet om den elektroniske patientjournal, der i hvert fald inden for de enkelte regioner efterhånden skulle være oppe at køre, så patienter og personale nemt skulle kunne udveksle basale person- og sundhedsdata uden at skulle begynde ved Adam og Eva.
Det er ikke så mange måneder siden, jeg fik præsenteret et tilsvarende skema: Jeg var kollapset under en akupunktur-behandling og skulle til kontrol for noget med hjertet. Så også dér lød spørgsmålene ikke bare på, om jeg havde tendens til sure opstød eller halsbrand, men også på, hvornår jeg tidligere har været indlagt. Årstal, navn på sygehus, årsag og behandling udbedes.
Øh, jo … så må man vel tjekke sine data via borger.dk. Men så er det, jeg forsigtigt forventer, at der måtte være en form for stamdata – som de vist kalder det i børneinstitutionerne – på min ringhed, hvoraf det blandt andet fremgår, netop hvornår jeg som teenager fik fjernet blindtarmen – og det uden risiko for, at jeg dropper emnet i irritation eller ikke får de helt korrekte lægelige termer med.
Og netop det gælder vel også punkterne, om jeg tager hash, ecstasy eller kokain. Og om der er noget af det, jeg ikke tåler, som giver mig åndedrætsbesvær, hævelser, udslæt eller kløe.
Konstruktivt budskab
Mit budskab skal tolkes konstruktivt, og så vil jeg faktisk foreslå, at nogle behjertede folk i regionerne læser dette: Kan man som patient ikke give sit tilsagn til, at behandlerne godt må etablere ens ultimative sundhedsdata, som man så kan opfordres til at løbe igennem og godkende/ændre på.
Jeg mener, at SKAT efterhånden har alle oplysninger omkring ens økonomiske gøren og laden, og hvad er så forskellen? Den praktiserende læge har jo af gode grunde sine egne indtastninger – og hvis man nu som borger gav lov til, at hun måtte dele dem med fagfællerne i behandlingssystemet, kunne man så ikke effektivt få gjort op med det komiske i, at jeg skal svare på, om jeg har en gynækologisk sygdom eller måske kunne være gravid?
At der så ligefrem på begge sider af det blå ark med spørgsmål om løse tænder, alkoholforbrug og oplysninger om nærmeste pårørende står VEND, gør det hele lidt ufrivilligt komisk. Og det er jo altid noget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.