Billede
Matthew Kaminski er tidligere medlem af lederkollegiet på avisen Wall Street Journal. Foto: Polfoto

Han vil servere ‘nerd candy’

Politico’s journalistik skal være pligtlæsning for EU’s 20 mest magtfulde personer. Har vi dem som publikum, så har vi en forretning, siger chefredaktør Matthew Kaminski.

politico.eu

Af Peter Christian Nielsen | [email protected]

Politico.com har på ganske få år indtaget en position som de politiske insideres must-read medie i USA. Her nørdes der om personer, politik og magt. I slutningen af april lancerede Politico sin europæiske pendant med den erfarne udenrigskorrespondent, tidligere medlem af lederkollegiet på avisen Wall Street Journal, Matthew Kaminski som chefredaktør. Kommunen har fanget amerikaneren til en snak om Politico.eu’s ambitioner og forskellen på amerikansk og europæisk politik.

Hvad er de langsigtede mål for Politico.eu?

- I al beskedenhed er vores mål at lave noget sexet og anderledes journalistik og blive et medie, som man ikke kan komme udenom. Vi skal drive den politiske debat og politikudviklingen i Europa. Vi skal ind til kernen af emnerne, som vi er kendt for i USA. Vi kommer også til at dække eksempelvis energisektoren og den finansielle sektor på en måde, som man ikke har set før.

Det lyder altsammen meget fint, men hvad er de umiddelbare milepæle indenfor det første år?

- Altså, vi har tre umiddelbare mål: Vi skal dække Bruxelles for Bruxelles. Vi skal på en måde være byens nyhedsbrev, hvor man får indhold, som man ikke kan undvære i arbejdslivet, men som også bare er vildt interessant. Vi skal dække europæisk politik med en uset grundighed. Og så skal vi være et sted, hvor uafhængige kommentarer og analyser om Europa udfoldes. Vi skal gå helt ned i detaljen og gøre de komplekse historier nemme at forstå.

”Vores amerikanske forretningsmodel er baseret på, at de tyve mest indflydelsesrige folk i Washington føler, at de er nødt til at læse Politico. Hvis de læser os, så hopper mange andre på. På samme måde kan man sige, at vi skal have måske de 50 mest indflydelsesrige mennesker i Bruxelles og europæiske hovedstæder til at læse Politico.eu.”

Det amerikanske Politico er kendt for at være de politiske nørders legeplads. Bliver det også tilfældet med den europæiske version?

- Vi kommer til at dykke ned i nørderiet. Vi vil servere ‘nerd candy’. Men hvad vi nørder om, vil være meget forskelligt. Det kan handle om EU-Domstolen eller teknologipolitik. Mange af vores historier vil kun appellere til en snæver skare af læsere.

De europæiske medier dækker primært EU ud fra nationale interesser. Der eksisterer ikke som sådan en fælles europæisk offentlighed. Kan Politico ændre på det?

- Vi prøver ikke at ændre det. Vi ser en gruppe læsere, der arbejder i regeringsapparatet eller øver indflydelse på politikken i deres land og i Bruxelles. Vores læsere er folk, der vil vide, hvad der foregår. Politico er en dosis til den politiske junkie. Vi er ikke en udgivelse, der som sådan skal ramme den brede offentlighed.

- Vores amerikanske forretningsmodel er baseret på, at de tyve mest indflydelsesrige folk i Washington føler, at de er nødt til at læse Politico. Hvis de læser os, så hopper mange andre på. På samme måde kan man sige, at vi skal have måske de 50 mest indflydelsesrige mennesker i Bruxelles og europæiske hovedstæder til at læse Politico.eu. - Du kan også overføre det til brancher. De 20 mest indflydelsesrige mennesker i teknologibranchen skal læse os etcetera. Vores forretningsmodel er baseret på, at vores journalistik er uundværlig for en ret veldefineret målgruppe.

Hvordan er jeres journalistik anderledes end den dækning, som de europæiske mediebrugere allerede oplever?

- Vi følger kampen om magten i alle tidszoner. Politico.eu er ikke et EU-medie. Vi skal både have unikke historier fra de enkelte lande og de store historier om Europa og EU. Vi skal hjælpe folk med at forstå, hvem der driver de vigtigste dagsordener. Vi giver insiderperspektiv til outsiderpublikummet. I starten dækkede vi kun valg og valgkampe, men i dag beskæftiger vi os med en lang række felter.

EU

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet