Kommunen.dk
MENU

Han kører i en landets sidste borgmesterbiler: Det er ikke luksus, “det er praktisk”

I januar afskaffede to af hans kollegaer deres borgmesterbil. Men Carsten Rasmussen (S) holder fast i traditionen og hans Volkswagen UP.

Han kører i en landets sidste borgmesterbiler: Det er ikke luksus, “det er praktisk”

I januar afskaffede to af hans kollegaer deres borgmesterbil. Men Carsten Rasmussen (S) holder fast i traditionen og hans Volkswagen UP.
Carsten Rasmussen holder fast i borgmesterbilen i Næstved. Den sparer både tid og penge, forklarer han.
Carsten Rasmussen holder fast i borgmesterbilen i Næstved. Den sparer både tid og penge, forklarer han.
Foto: Jeppe Emil Gurlev

I en garage bag ved Næstved Rådhus, holder en helt særlig Volkswagen UP. Den er nemlig én af blot en håndfuld biler, der stadig fungerer som borgmesterbil i landets kommuner. 

Næstveds borgmester Carsten Rasmussen (S) har de sidste  år kørt kommunen og landet rundt i bilen. Og det vil han ikke lave om på. 

For på trods af at borgmester-kollegerne har argumenteret for at afskaffe traditionen på grund af miljøhensyn og et manglende behov, så mener Carsten Rasmussen, at hans Volkswagen UP har en afgørende rolle i hans arbejde som borgmester.

- Den største fordel er, at den giver frihed i kalenderen. Og så sparer den både mig og min administration tid og penge. Der er ingen tvivl om, at den er en stor fordel, siger han. 

Ingen storhedsvanvid i Næstved  

Landet over er traditionen med egen bil til borgmesteren ved at dø ud. Som en af deres første beslutninger som nyudklækkede borgmestre valgte Michael Vindfeldt (S) på Frederiksberg og Merete Amdisen (S) i Ishøj at afskaffe kommunens borgmesterbil.  

En opgørelse fra Kommunen.dk viser, at der i alt kun er x borgmesterbiler tilbage i Danmark.

Men mens Københavns Kommune har en Jaguar, en Tesla og to Mercedes’er og tilhørende chauffører, er Carsten Rasmussen selv bag rattet i sin Volkswagen Up. 

- Der er mange, der joker med, at det ligner, at jeg har taget hjemmeplejens bil, når jeg ankommer til et arrangement. Men vi har ikke storhedsvanvid i Næstved.

- Det er en praktisk bil. Det ville være tåbeligt at købe en bil, der var dyrere end en UP. Jeg behøver ikke en fin bil til at udstråle, at jeg har magt, siger han.  

Med en hverdag med mange virksomhedsbesøg, borgerbesøg, møder og vielser i Sjællands største kommune, er det helt nødvendigt med en bil.

- Jeg er ligeglad med, hvilken bil det er. Hvis ikke det var fordi, at jeg tit skal have blomster og borgmesterkæde med ud af huset, kunne jeg jo også køre på el-scooter, siger han.

Klimahensyn og fremtid

Carsten Rasmussen tror, at tilbagegangen for borgmesterbilen blandt andet skyldes, at mange opfatter det som en gammeldags ordning. 

- Der er  måske en opfattelse af, at en borgmesterbil er en luksus. Jeg har ikke selv mødt den holdning hos borgerne. Folk ser mig også gå og cykle. 

- Når jeg tager bilen, er det fordi jeg ikke kan undgå det. At have en chauffør til at vente på mig ville være spild af penge, siger han. 

Carsten Rasmussen mener, at fremtiden ligger i at få elbiler til kommunen. Det gælder også borgmesterbilen, når den engang har brug for at blive skiftet ud. 

- En dag skal alt være elbiler. Men det ville være tudetosset at købe en til 150.000. Det ville være større ressourcespild at få produceret en ny for at skifte den nuværende ud, når den kører så lidt som den gør, siger han.  

En gevinst med egen bil

Ordningen i Næstved koster i alt 1.925 kr. om måneden. Ved at have en borgmesterbil til rådighed har kommunen sparet mange penge til anden transport. 

-  Jeg har ikke brugt en eneste krone på taxa eller fået udbetalt penge i kørepenge. Det er jeg sgu stolt over. Det er der sparet mange administrationstimer på, fordi jeg ikke har skullet lave den bogføring, siger han.

Han mener, at andre borgmestre også kunne have gavn af en borgmesterbil. 

- Jeg tror, at mange vil kunne få en meget nemmere hverdag med en borgmesterbil. Der er ikke mange udgifter ved den, ligesom den giver en stor frihed. 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR