Ti minutters gang fra selve Folkemødet havde Slagelse Kommune lavet en lejr, der skulle sætte fokus på udkantens vilkår og forhåbentlig vise, at også yderområderne har masser at byde på. Foto: Kristian Buus

Funktionelle regioner skaber vækst

De regionale vækstcentre kan trække landdistrikterne med sig, men det kræver øget samarbejde mellem kommunerne og større frihed fra staten.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Mens politikerne skændes om, hvem der har skylden for problemer med skran­tende yderområder og forfejlet integration, fokuserer Folkemødet på løsningerne. Kommunen er taget til Folkemødet på Bornholm for at lede efter løsninger på fire af valgkampens hovedtemaer: beskæftigelse, integration, klima og udkants­danmark. Her er Folkemødets løsningsforslag til dem, der får magten.

Da en lokal virksomhed for nylig henvendte sig til Kalundborgs borgmester og KL’s formand Martin Damm for at høre, hvordan de kunne skaffe 350 forskellige akademikere til nye stillinger, måtte han i første omgang melde pas. På det ark, som hans jobformidling kunne stikke ham i hånden, var der kun 18 ledige akademikere i kommunen. Men i kraft af samarbejdet med resten af de sjællandske kommuner i Greater Copenhagen kunne han hurtigt give virksomheden besked om, at der var omkring 4000 akademikere uden job i hovedstaden, og formidle en kontakt, så det kunne lykkes at finde pendlervillig arbejdskraft. Anekdoten fortalte Martin Damm i KL’s telt på Folkemødet for at understrege betydningen af de nye samarbejdskonstellationer, som han kalder funktionelle regioner. Det er partnerskaber, som opstår i alt fra store business-regioner til mindre, tværkommunale projekter og sætter kommunerne i stand til at se ud over deres egne grænser og iværksætte strategier og indsatser, der ville være umulige for den enkelte kommune.
- Når vi arbejder sammen på tværs, skaber vi den vækst og velstand, der skal til, siger Martin Damm, og det kan kun lykkes, hvis kommunerne holder op med at slås om at dele en stadig mindre kage og i stedet slår større brød op i fællesskab, mener KL’s formand.
Trækker landet med
I Thisted har borgmester Lene Kjelgaard Jensen (V) konstateret, at et øget samarbejde mellem de nordjyske kommuner med udgangspunkt i den viden og energi, der kommer fra Aalborg, ikke bare understøtter udviklingen dér, men også kaster både beboere og arbejdspladser af sig til kommunerne i nærheden.
- Jeg synes ikke, vi skal tænke på udviklingen af landdistrikter for sig. Det hænger sammen med den øvrige udvikling, for vi er hinandens forudsætninger, siger Lene Kjelgaard Jensen.
Sådan ser Københavns overborgmester også på diskussionen om yderområderne, der ofte kommer til at handle om hovedstaden mod yderområderne, men for Frank Jensen handler det ikke om enten-eller, men om både-og.
- Vækst er ikke et nulsumsspil, hvor der forsvinder noget fra nogen, når andre skaber vækst - tværtimod. Men vi er nødt til at samarbejde meget mere intensivt udover kommunegrænserne, hvis det skal lykkes, siger Frank Jensen.
Det er ikke udelukkende kommunerne selv, der skal blive bedre til at søge samarbejdet, mener Martin Damm, også staten har en opgave med at gøre det lettere at indgå partnerskaber på tværs af kommunegrænser på mange forskellige måder.
- Vi slipper ikke denne her dagsorden, men staten skal anerkende de funktionelle regioner i stedet for at tænke i de traditionelle kasser. Så kan vi bedre gøre det, og så kan vi gøre det bedre, siger Martin Damm.

Interesseret i et abonnement? - klik her