Frivilligrådet har fem anbefalinger til kommunerne: Se dem som en håndsrækning, ikke en løftet pegefinger
Frivilligrådet har fem anbefalinger til kommunerne: Se dem som en håndsrækning, ikke en løftet pegefinger

Der er nu under to måneder til, at danskerne stimler til stemmeurnerne. Og det giver en oplagt anledning til at sætte samarbejdet med civilsamfundet på dagsordenen.
Sådan lyder opfordringen fra Frivilligrådets formand, Anna Bjerre, der sammen med rådet netop har lanceret fem anbefalinger til, hvordan kommunerne kan styrke partnerskabet med frivillige kræfter.
Hun mener, at kommunalpolitikerne i højere grad skal tænke partnerskaber med de frivillige ind i den måde, velfærden udvikles på.
- Mange lokalpolitikere er optagede af, hvordan man bedst kan hjælpe mennesker i udsatte livspositioner, og her mener vi, at samarbejdet med civilsamfundet er helt afgørende. Mange af de udfordringer, vi står med, kan vi slet ikke løse alene. Det er for komplekst, siger hun.
Fra ord til handling
Ifølge Anna Bjerre er der en tendens til, at civilsamfundet ofte nævnes i strategier og hensigtserklæringer, men at det i praksis kan være vanskeligt at omsætte ambitionerne til konkrete samarbejder.
- Udfordringer som ensomhed blandt ældre, børns mistrivsel og unge uden job eller uddannelse kan ikke løses af en kommune alene. Her er stærke fællesskaber og samarbejde på tværs nødvendigt, fastslår hun.
De fem anbefalinger er præsenteret med titlen “Sådan klæder du din kommune på til samarbejdet med den frivillige sociale sektor”.
Anbefalingerne spænder fra politisk prioritering af samarbejdet til behovet for at se partnerskaber som en investering i fremtidens velfærd.
De fem råd er blevet til i tæt dialog med bl.a. rådets landspanel, som består af én repræsentant fra hver kommune.
Frivilligrådets fem anbefalinger
Prioritér samarbejdet politisk
Samarbejdet med civilsamfundet skal være en integreret del af kommunens velfærdspolitikker. Politisk ejerskab skaber retning og legitimitet.
Sådan kan kommunen gøre: Tænk frivillighed ind i alle strategier og lav handleplaner. Inddrag den frivillige sociale sektor fra starten, når udfordringer defineres. Brug lokale fora som frivilligråd eller §17, stk. 4-udvalg til dialog og sparring
Lær den frivillige sociale sektor at kende
Gensidigt kendskab giver bedre løsninger for borgerne. Det kræver indsigt i sektorens særlige logikker og mangfoldighed.
Sådan kan kommunen gøre: Kortlæg de frivillige indsatser med fx frivilligcenter eller Socialkompas. Hold faste dialogmøder et par gange årligt. Tal med forskellige typer organisationer – både små lokale grupper og landsdækkende foreninger
Se samarbejde som en faglighed
Partnerskaber kræver viden og kompetencer – det er ikke nok at være ildsjæl.
Sådan kan kommunen gøre: Inddrag samarbejde i onboarding og medarbejdersamtaler. Lav fælles kurser og praktikordninger på tværs af kommune og civilsamfund. Afsæt tid i arbejdstiden til at udvikle relationer og netværk. Giv medarbejdere opbakning til at afprøve nye samarbejdsformer
Skab attraktive rammer for frivillighed
Jo bedre rammer for foreningerne, desto mere kan de koncentrere sig om at hjælpe borgere i udsatte positioner.
Sådan kan kommunen gøre: Giv sociale foreninger adgang til lokaler på lige fod med folkeoplysende foreninger. Undersøg muligheder for at etablere frivilligcenter som brobygger. Skab tydelige indgange til kommunen, så foreningerne ikke farer vild i systemet
Se samarbejdet som en fremtidssikring
Indsatser af høj kvalitet kræver ro, stabilitet og langsigtet finansiering.
Sådan kan kommunen gøre: Indgå flerårige samarbejdsaftaler. Brug Frivilligrådets anbefalinger til forvaltning af §18-midler og gør processerne gennemsigtige. Afsæt midler til frivillige indsatser allerede, når nye initiativer planlægges
Kilde: Frivilligrådet – ”Sådan klæder du din kommune på til samarbejdet med den frivillige sociale sektor”
Derudover har også rådets medlemmer, årsmødet med repræsentanter fra hele landet og sparring med en masse forskellige aktører fra frivilligkonsulenter til forskere, frivilligcentre, kommunalpolitikere, kommunale ledere og mange andre været med til at udforme anbefalingerne. Kredsen omfatter også KL og Vive.
- Vi har sørget for at få mange forskellige blikke på, hvordan anbefalingerne bliver modtaget, fortæller hun.
En efterspurgt håndsrækning
Formanden understreger, at anbefalingerne ikke skal læses som kritik af kommunerne – nærmere det modsatte.
- Det her er ikke en løftet pegefinger, men en håndsrækning, siger hun og fortsætter:
- Der er stadig nogen, der synes, det er svært, og vi ved, at nogle af de nye politikere først skal til at lære feltet at kende. Derfor er det vigtigt at vise, at der ligger et kæmpe potentiale her.
Ifølge Anna Bjerre er nøgleordet tillid, som skal vises fra begge ender af bordet.
- Kommunerne skal kende civilsamfundets styrker og logikker, og civilsamfundet skal kende kommunernes. Først når man har respekt og kendskab til hinanden, lykkes samarbejdet – og lykkes godt.
Mange kommuner er allerede godt i gang med at arbejde sammen med civilsamfundet, og det er langt fra første gang, at nogen kommer med råd for, hvordan kommuner kan inddrage den frivillige sektor i højere grad.
Men ifølge formanden er det vigtigt at holde fingeren på pulsen og udforme nye anbefalinger derefter.
– Jeg tror, det er vigtigt hele tiden at holde samtalen om samarbejdet i gang. Vores anbefalinger tager udgangspunkt i de udfordringer, vi ser lige nu, siger hun og tilføjer, at rådet har oplevet en efterspørgsel fra både politikere og civilsamfundet.
Det er meget vigtigt, at have fokus på de nuværende udfordringer for ikke at de vokser sig større og dermed bliver mere vanskelige at komme til livs. Og vi kommer ikke til at lykkes, hvis ikke vi arbejder sammen, forklarer Anna Bjerre.
– Hvis man ikke forholder sig til samarbejdet, risikerer man, at udfordringerne bliver endnu mere ressourcekrævende fremadrettet. Vi kan simpelthen mere sammen, end vi kan hver for sig.
Kommuner viser vejen i praksis
Rundt om i landet er der allerede kommuner, som har taget hul på opgaven med at tænke civilsamfundet mere systematisk ind i hverdagen.
Kompendiet har samlet en række erfaringer, som viser, at der ikke findes én rigtig model, men at resultaterne kommer, når samarbejdet får en tydelig ramme og bliver en naturlig del af kommunens arbejde.
I Nyborg har man for eksempel sat overskriften ”Sammen kan vi mere” på en civilsamfundsstrategi, der er blevet til gennem workshops, spørgeskemaer og møder med både borgere, foreninger, medarbejdere og politikere.
Tanken er at skabe et fælles sprog og nogle klare spilleregler for, hvordan kommunen arbejder sammen med civilsamfundet – på tværs af både områder og målgrupper. Det har været vigtigt for dem at håndhæve, at det ikke bare er en papirøvelse, men et forsøg på at sikre, at samarbejdet faktisk bliver fulgt til dørs og evalueret løbende.
Nordpå har Aalborg valgt en lidt anden tilgang. Her møder nye kommunale medarbejdere frivillige allerede på deres første introduktionsdag. To gange om året samler kommunen ansatte og foreninger til fælles intro og temadage.
Det betyder, at man lærer hinanden at kende, inden man står midt i en konkret opgave. Samtidig holder kommunale ledere og foreningsledere jævnligt møder for at bygge relationer op og holde samarbejdet i gang. Pointen er, at det ikke må være tilfældigt, hvem der finder hinanden – samarbejdet skal være en del af kulturen.
I den anden ende af landet har Tønder bygget en hel model op omkring partnerskaber. Her indgår socialudvalget aftaler med foreningerne, og der er faste møder, hvor både politikere og embedsmænd deltager.
Kommunen har afsat penge specifikt til området, så frivilligheden ikke bliver det første, der ryger, hvis budgetterne skal skæres.
Derudover holder Tønder en NGO-messe, hvor foreningerne selv står for at præsentere deres tilbud, mens kommunale medarbejdere og senere også politikerne kigger forbi. Det giver både synlighed og netværk – og gør samarbejdet mere jordnært.
Og så er der kommuner, der satser mere digitalt. Med platformen Socialkompas får borgere, frivillige og medarbejdere et samlet overblik over, hvad der findes af sociale tilbud i kommunen – uanset om de kommer fra kommunen selv eller fra foreningerne.
Det er formålet, at det skal gøre det lettere at finde frem til de rigtige tilbud og skabe sammenhæng på tværs.
For formanden er det tydeligt, at samarbejdet kun lykkes, hvis begge parter investerer tid og ressourcer i at lære hinanden at kende.
- Vi kommer ikke til at lykkes, hvis ikke vi arbejder sammen. Hvis man ikke forholder sig til samarbejdet, risikerer man, at udfordringerne bliver endnu mere ressourcekrævende fremadrettet. Vi kan simpelthen mere sammen, end vi kan hver for sig, siger hun.
Hun peger på, at kommunerne må invitere civilsamfundet med allerede fra start, når en udfordring defineres. Ellers risikerer man, at rammen for løsningen allerede er sat, og at vigtige perspektiver går tabt.
- Det vigtigste, kommunalpolitikerne kan gøre, er at starte samtalen og prioritere tid og ressourcer. Og så skal civilsamfundet tages med helt fra starten, når en opgave defineres. Ellers risikerer man, at rammen allerede er sat, og at vigtige perspektiver går tabt.
Historien kort
- Frivilligrådets formand, Anna Bjerre, opfordrer kommunalpolitikerne til at se samarbejdet med civilsamfundet som en investering i fremtidens velfærd – ikke en spareøvelse.
- Rådet lancerer fem konkrete anbefalinger, der bl.a. handler om politisk prioritering, bedre rammer for frivillighed og at se partnerskaber som en faglighed.
- Flere kommuner viser allerede vejen med nye modeller og initiativer, men ifølge Frivilligrådet kræver et stærkt samarbejde gensidig tillid og tid til at lære hinanden at kende.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.



























