Fremtidens ledelsesrum er... et rum

Kommunale ledere er ikke en flok velfærds-klynkere. Til gengæld taler de som et fællesmøde på en Tvind-skole. Kommunen var til Ledernes Camp 2010.

ledelse

Af Emil Ellesøe Ditzel | [email protected]

Til Ledernes Camp 2010 skal grupperne komme med et bud på, ”hvordan ledelsesrummet for kommunale ledere bliver styrket”. Gruppe 4 har det bedste bud, som er et ledelsesrum. 

Et helt konkret, specielt indrettet rum på et rådhus, hvor ledere fra alle niveauer mødes og reflekterer over ledelse. Det er den idé, som vært og formand for Ledernes Hovedorganisation Svend Askjær fremhæver efter Ledernes Camp 2010.

Arrangementets koncept er ikke langt fra outputtet. 24 kommunale ledere fra alle niveauer skal i løbet af 24 timer i et rum med inspirerende og kreative rammer løse de kommunale lederes udfordring. 

Udover Gruppe 4, som skulle kigge på skismaet mellem ledelse og faglig ekspertise, har tre andre grupper også lagt hovederne i blød i 24 timer.

Den kommunale drøm

Den kommunale drøm er Gruppe 3’s bud på, hvordan man bevarer motivationen under forandringer. Det er en fælles vision som værktøj til at motivere medarbejdere på alle niveauer, og den bliver præsenteret med et billede af Martin Luther King. 

Svend Askjær, som sidder i juryen, fremhæver, at kommuner på det punkt er heldigt stillet i forhold til private virksomheder.

”I har visionen lige for døren. Det handler om mennesker. Det er oplagt i forhold til for eksempel Cheminova, når de skal få deres vision til at handle om mennesker,” siger Svend Askjær.

Kurt Klaudi Klausen, der er professor i offentlig ledelse, sidder også i juryen. Han påpeger, at det nye i tankegangen er ideen om, at alle kommunale arbejdspladser internt kan sætte sig sammen og lave en vision. 

Han mener samtidig, at det er problemet med løsningen. Hvis en institution finder ud af, at deres vision er at være selvejende, vil det nok ikke blive modtaget godt på kommunen.

Ingen velfærdsklynk

Gruppe 1 skal løse velfærdsklemmen. De fremlægger blandt andet mantraerne: ”Du er selv en del af den forandring, du ønsker i din hverdag” og ”fra bruger til borger”. 

Det handler om at få folk til at bidrage i stedet for at brokke sig, og løsningen er præsenteret under et rødt hjerte delt i fire: politikere, borgere, medarbejdere og ledere. 

Peter Sinding Poulsen er med i Gruppe 1 og ældrechef i Skanderborg Kommune.

”Det har været nogle rigtig gode diskussioner i gruppen, og inddragelse af frivillige vil jeg gå videre med,” fortæller Peter Sinding Poulsen, der dog er stødt på et problem:

”Når vi snakker så meget om fællesskab, kommer til at lyde som Tvind. Det kan godt være et problem, fordi det kan få nogle til at trække sig. Det er fordi, vi bruger de forkerte ord, for i virkeligheden tager mange civilt ansvar, uden at det er hippie-agtigt,” fortæller Peter Sinding Poulsen. 

Han har kun en anke mod arrangementet. De udvalgte dilemmaer er stillet op som det sædvanlige kommunale klynk om, at der ikke er penge nok. Han vil gerne bevæge sig videre, og sådan har flere af de andre kommunale chefer også haft det. 

”Det er den eneste kritik, vi har fået. Vi synes det er positivt, at de kommunale ledere gerne vil væk fra det typiske billede, som bliver malet af dem,” siger Trine Svendsen, der er en af arrangørerne.

 

Organisation & ledelse

Tilmeld dig nyhedsbrevet