Når medarbejderne arbejder hjemme - ved skrivebordet eller under afslappede former som her - presser det den digitale adgang til kommunen.
Når medarbejderne arbejder hjemme - ved skrivebordet eller under afslappede former som her - presser det den digitale adgang til kommunen.
Claus Bonnerup, Ritzau Scanpix

Flere kommuner opruster digitalt med ekstra forbindelser til hjemsendte

Mange tusind hjemsendte medarbejderne skal stadig kunne tilgå de nødvendige systemer. Det har fået kommuner landet over til opruste med digitale løsninger.

kapacitet

Af Jeppe Emil Gurlev | [email protected]

Mange medarbejdere sidder lige nu langt fra det kommunale internets rækkevidde. Heldigvis behøves der ikke kilometer lange internetkabler for at kunne koble medarbejdere på. En VPN og et par klik kan gøre det. Men flere kommuner oplever pres på deres vpn-ordninger, og nogle har endda været nødt til at skaffe flere adgange.

Det viser en rundspørge, som kommunen.dk og DK Nyt har udsendt. Her svarer flere kommuner, at de har oplevet ekstra pres på VPN-systemet. 

VPN-adgangene er typisk ‘samtidige’, så adgangen ikke er bundet til én bestemt medarbejder, men at flere kan bruge samme adgang. Dog ikke på samme tid. Derfor er der i nogle kommuner opstået flaskehalse, hvor flere har forsøgt at logge på, end hvad kommunerne havde licenser til. Medarbejdere, der ellers har været klar ved computeren, har måttet ventet på at kunne komme i gang med at arbejde.

Desuden er nogle kommuner begyndt at opkøbe flere VPN-licenser, så der er nok adgange til de mange hjemsendte medarbejdere. 13 kommuner svarer, at de har lavet tiltag for at skaffe flere licenser til medarbejderne. 

Fra 50 til 500 nordfynske licenser
Nordfyn er en af de kommuner, hvor vpn-systemet blev presset. Her var der blot 50 licenser, der pludselig skulle kunne håndtere flere hundrede hjemsendte, der forsøgte at logge på. Det overraskede Per Stenaa, der er it-chef i kommunen.

- For 14 dage siden havde vi ikke tænkt tanken, at det her kunne være aktuelt. Men da folk blev hjemsendt og skulle arbejde hjemmefra, så var det jo pludselig en helt anden situation end den, hvor man bare lige skulle tilgå nogle data for eksempel lørdag eller søndag, siger han og tilføjer:

- Når folk forsøgte at logge på, så kunne nummer 51 ikke komme ind. Det betød jo noget frustration. De har ikke kunnet løse deres opgaver, det må vi jo bare erkende, siger han.

Kommunen så sig derfor nødsaget til at indføre en midlertidig turnusordning, hvor hver af kommunens afdelinger på skift fik et tidsrum, hvor de kunne logge på. It-chefen havde dog i mellemtiden skyndt sig at bestille flere licenser.

- Jeg startede med at bestille 250. En femdobling, det må være rigeligt, vurderede jeg. Men da vi hørte, at alle skulle hjemsendes, så tog jeg 500 i stedet. Lige nu er vi meget tilfredse, og det er brugerne også. De jubler og sender mails med virtuelle hugs. Men hvis det så viser sig, at det igen ikke er nok, så må vi tage 750, siger han.

Forventer større pres
I Brøndby kommune opstod der både en flaskehals i vpn-forbindelsen, og samtidig var serverne også pressede. Brøndby havde i forvejen vpn-licenser til 50 samtidige brugere. Men grundet presset har kommunen tilkøbt yderligere 300, der nu formår at dække det ekstra antal hjemmearbejdende medarbejdere.

Også i Solrød kommune har man valgt at indkøbe flere adgange. Her har kommunen næsten tidoblet antallet af licenser, fortæller Lars Kongsmark, der er it-chef i kommunen. 

- Vi har skaffet flere VPN-adgange, da vi forventer et større pres på systemet, da der nu er mange flere end normalt, der skal og kan arbejde hjemmefra. Vi havde 256 licenser. Det har vi hævet midlertidigt til 2.000 stk. for at være helt sikre på at have kapacitet nok, skriver han i en mail.


København har ikke mindre end 10.000 VPN-licenser, oplyser kommunen i rundspørgen. Københavns Kommunes Koncern IT har været i dialog med leverandøren af VPN-løsningen, som har bekræftet, at kommunen uden problemer vil kunne overskride antallet af licenser, 'hvis det skulle blive nødvendigt under de gældende omstændigheder’. 

Gode råd

Center for Cybersikkerhed, der hører under Forsvarets Efterretningstjeneste, har i forbindelse med hjemsendelsen af medarbejdere udarbejdet flere råd mht. sikkerheden.


- Sørg for at der kan kommunikeres med alle medarbejdere, og at de er bekendt med de besluttede kommunikationskanaler.
- Vær opmærksom på det øgede trusselsbillede, hvor kriminelle prøver at udnytte denne situation. De vil f.eks. forsøge at udbrede ransomware og sende phishinglinks og -sms’er, under dække af corona.
- Sørg for at medarbejderne kender processerne for fjernadgang, og tester, at de virker (f.eks. VPN, fler-faktor autentifikation osv.)
- Sørg for at infrastrukturen der understøtter fjernadgangen, har kapacitet og licenser nok til at dække det øgede antal brugere, der skal have samtidig adgang.
- Sørg for at automatisk opdatering af medarbejdernes arbejdscomputere også virker, når de arbejder hjemmefra. Hvis dette ikke er en mulighed, skal medarbejderne mindes om at opdatere dem jævnligt.
- Sørg for at være bevidst om risici ved eventuelle midlertidige adgange eller tilladelser, og at revurdere dem når behovet ikke længere er til stede.
- Når situationen er normal igen, så husk at opsamle erfaringerne til at forbedre fjernadgang, processer og beredskabsplaner.

Pres på it

Corona-krisen presser ikke kun sundhedssektoren. Også hele den danske it-infrastruktur er ramt.

Først var det Aula, der bukkede under, da en halv million forældre, lærere og elever loggede ind og lagde hjemmesiden ned. Igen torsdag var der problemer med UniLogin og dermed både Aula og andre digitale skoletjenester.

Hjemmesiden MinUddannelse.dk har indført et kø-system for at undgå kollaps. 

Også Statens It har oplevet problemer og pres. Her har medarbejdere endda oplevet, at de ikke har kunnet logge på de nødvendige systemer og dermed i perioder haft udfordringer med at arbejde.

 

 

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet