Fagbevægelsen flytter annoncering til Facebook

Reklamer på Facebook koster mindre og rammer mere præcist end traditionelle avisannoncer. Derfor har fagbevægelsen skruet op for reklamebudgettet på Facebook.

se mig

Af Eva Aagaard | [email protected]

På Facebook kan man ramme lige præcis dem, man gerne vil nå, langt billigere end med annoncer i aviser og på tv. Derfor fokuserer fagforeningerne på Facebook-annoncer, når de skal have fat i nye medlemmer især i den yngre del af befolkningen.

- Vi bruger mellem 25 og 30 procent af vores annoncebudget på Facebook, og andelen er stigende, siger Anders Frederik Gjesing, kommunikationschef i Dansk Metal.

Han vil dog ikke fortælle, hvor stort det præcise beløb er.

For fem år siden brugte Dansk Metal nul kroner på Facebook, men siden da har organisationen fået tre forskellige Facebook-sider, som de reklamerer for med skiftende annoncer.

- Facebook er en god kanal til at ramme medlemmer, som vi ikke kan ramme via vores traditionelle kanaler. Der kan være medlemmer, som ikke nødvendigvis får åbnet et medlemsblad eller kommer til den lokale generalforsamling, siger Anders Frederik Gjesing.

Dansk Metal går blandt andet efter at få fat i de unge og har derfor en særlig Facebook-side for unge medlemmer.

Præcision

På Facebook kan annoncørerne selv vælge, hvem reklamerne vises for. Man kan for eksempel nøjes med at sende sin annonce ud til Facebook-brugere i en bestemt aldersgruppe eller folk, som allerede ‘synes godt om’ bestemte sider. Dermed adskiller Facebook sig fra andre medier, hvor man ikke kan undgå at nå ud til flere mennesker end dem, man rent faktisk vil have fat i.

- Med traditionel dagbladsannoncering skyder man med spredehagl og rammer kun et fåtal af dem, man gerne vil ramme, og prisen er tilmed stadig ret høj trods de faldende oplagstal. Man kaster altså mange penge efter dagbladsannoncer i forhold til, hvor mange man rent faktisk rammer, siger Anders Frederik Gjesing.

Ligesom Dansk Metal fokuserer LO i stigende grad på Facebook-reklamer. Peter Palshøj er projektleder for kampagnen 'Er du OK?', som er et samarbejde mellem fagforbundene LO og FTF.

- Facebook fylder mere og mere. Vi lægger vægt på at henvende os til unge og yngre, og hvis man skal nå folk under fyrre år, så er Facebook et meget vigtigt medie, siger Peter Palshøj.

Opmærksomhed koster

Facebook har for nylig ændret retningslinjerne for, hvilket indhold, som bliver vist, når man logger på. Tidligere kunne brugerne i højere grad se opdateringer fra alle de sider, de 'syntes godt om'. Men i dag har Facebook ændret sine algoritmer, så det kun er de mest læste og debatterede indlæg, der bliver vist. Det betyder, at man bliver nødt til at købe annoncer, hvis man gerne vil have opmærksomhed.

- Facebook ville selv sige, at de gør det for at give folk godt indhold. Men de får i hvert fald også flere annoncekroner ud af det, siger Thea Bohm, som arbejder med sociale medier hos FOA.

Hun mener, at de nye regler har tvunget virksomheder og organisationer til ikke kun at oprette de gratis Facebook-sider, men også at bruge penge på at reklamere for dem.

FOA har dog kun brugt cirka 10.000 kroner på Facebook-annoncer det sidste halvandet år. Thea Bohm mener, at FOA har været god til at få opmærksomhed på Facebook uden at betale for det, for eksempel ved at få brugerne til at dele og debattere opslag.

- Der er nogle, der siger, at man ikke kan være på Facebook i dag uden at annoncere, siger Thea Bohm. ­- Men det kan man godt, hvis man er god til at tænke strategisk omkring sit indhold.

It

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet