Facebook er mere end bare en opslagstavle

Der er stor forskel på kommunernes brug af Facebook. Nogle sider vrimler med information og dialog, mens andre er gabende tomme. 

facebook

Af Carsten Terp Beck Nilsson | [email protected]

Mens det myldrer med liv i Kolding, er tavsheden larmende i Struer. I hvert fald at dømme ud fra aktiviteten på de to kommuners Facebook-sider. 

Med 2,5 millioner danske brugere er Facebook blevet en hurtig vej ind i stuerne – og i hovederne – på borgerne. Og det har næsten halvdelen af kommunerne opdaget ifølge en undersøgelse fra KL’s ugebrev Momentum. 

Men der er stor forskel på, hvor effektivt de bruger det sociale netværk til at kommunikere med borgerne. En optælling, Kommunen har lavet, viser, at Kolding er trukket i den kommunale førertrøje på Facebook. Regelmæssige opdateringer er blevet belønnet med mere end 1.000 fans – tre gange så mange som den næstmest populære kommunale side fra Tønder.  

En af sidens mest aktive brugere er borgmester Jørn Pedersen (V), som dagligt er i dialog med kommunens  fans. 

”Facebook er en god måde at møde borgerne, hvor de er. Jeg får mange gode hints til, hvad der betyder noget for dem,” siger han. 

Og den tilgang får en tommelfinger opad fra Michael Lemberg. Han arbejder for firmaet KOMFO, som rådgiver blandt andre kommuner om brugen af Facebook. 

”De bruger siden til andet end bare en kanal for pressemeddelelser og kommenterer på for eksempel snesituationen,” siger Michael Lemberg: ”Og når jeg logger på som bruger, kan jeg se, at det næst­øverste indlæg er fra andre end kommunen selv. Det sender et signal om, at det er normalt at skrive til kommunen. Og det giver et indtryk af en organisation, som er lyttende og demokratisk.”

Struer er lukket

I den anden ende af skalaen ligger Struer, hvis side på Facebook er lukket. Det vil sige, at man skal sende en venneanmodning for at komme ind og se, om der er noget indhold. Men ved indgangs-porten ser Struer ganske tom og øde ud. 

Og det er heller ikke helt forkert, medgiver kommunika-tionskonsulent Søren Juul Eriksen fra Struer. For der er ikke ressourcer til at opdatere siden. Kommunen har reserveret siden for at være sikker på at have navnet Struer Kommune, hvis det på et tidspunkt skulle blive aktuelt at bruge Facebook i kommunikationen med borgerne. 

Men det er helt galt tænkt, siger Michael Lemberg fra KOMFO. For det første fordi man ikke kan reservere et navn på Facebook. Hvis en anden vil oprette en side med det samme navn, kan han bare gøre det. For det andet fordi en inaktiv side kan give negative reaktioner. 

”Men det afhænger selvfølgelig af, om der overhovedet er nogen, der opdager den,” siger Michael Lemberg. 

Hans universalråd er: Kommunikér. Sæt ressourcer af, og gå i dialog med borgerne. 

”Hvis I ikke er parat til at ofre noget indflydelse, så overvej, om I overhovedet skal gå på Facebook,” siger Michael Lemberg.

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet