Erfaren politiker leder kampen for en kattegatbro

Med valget af tidligere minister Jens Kampmann som ny formand for Kattegatkomitéen, får transportministeren kam til sit hår

politik

Af Mia Tang | [email protected]

I 2008 valgte Region Midtjylland, regionens Kommunekontaktråd og Århus Kommune at stifte Kattegatkomitéen. Komitéen består af politikere, erhvervsfolk, organisationer, videninstitutioner og andre, der alle ønsker en fast forbindelse over Kattegat til både biler og tog. 

Nu sætter Jens Kampmann sig for bordenden som nyvalgt formand. Tidligere stod Århus borgmester Nicolaj Wammen (S), Faurskov borgmester Anders G. Christensen (V) og regionsrådsformand Bent Hansen (S) i spidsen for arbejdet. Nu bliver det den tidligere trafikminster, som skal arbejde målrettet på at få igangsat en tilbundsgående undersøgelse af mulighederne for en fast forbindelse. For Jens Kampmann er der ingen tvivl om broens berettigelse: 

- Denne strækning forbinder landets to største kraftcentre i antal indbyggere og erhvervsmæssigt. Det er fuldstændigt afgørende, at vi får nedbragt rejsetiden markant og får skabt en bedre infrastruktur , siger Jens Kampmann

Foreløbigt afviser regeringen dog forslaget om en bro mellem Jylland og Sjælland. I stedet satser transportminister Lars Barfoed (Kons.) på en ny motorvej fra Holbæk til Kalundborg plus nye hurtigfærger. Men det forslag er et udtryk for mangel på visioner, fastslår Jens Kampmann: 

- Hvis man vil erstatte færger med færger på en så vigtig strækning, laver man endnu en lappeløsning, som i sidste ende vil blive dyrere, fordi trafikkapaciteten bliver ved med at være for dårlig. Mange års trafikpolitik går jo i en helt anden retning, hvor vi netop har opført broer over både Storebælt og Øresund, fordi det er en langtidsholdbar løsning. Selvfølgelig skal der bygges en bro over kattegat, fastslår Jens Kampmann.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet