Enhedslisten frygter løndumping på offentlig servicetrafik

Et lovforslag lægger op til, at Trafikstyrelsen ikke længere skal udstede tilladelser til selskaber, der står for såkaldt speciel rutekørsel. Enhedslisten og 3F forudser usund konkurrence

wild west

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

'Vi frygter, det bliver det rene wild west'. Sådan siger folketingspolitiker Henning Hyllested (EL) om et lovforslag, som blandt andet vil fratage Trafikstyrelsen opgaven med at udstede tilladelser til vognmænd og selskaber, der ønsker at køre speciel rutekørsel for svage borgere.

- Al den kørsel, der foregår for trafikselskaberne af speciel rutekørsel, som typisk udbydes af små busvognmænd og taxavognmænd, har ført til mange sager om social dumping, fordi de byder sig til for langt under det, det burde koste. Og det er vi bange for, at man nu helt slipper grebet om, siger Henning Hyllested til dk-teknik.

Han forudser 'usund konkurrence mellem transportvirksomhederne, hvor der navnlig konkurreres på løn- og arbejdsforhold'.

Henning Hyllested har derfor stillet transportminister Magnus Heunicke (S) en række spørgsmål til lovforslaget, der desuden rummer en række andre trafikale tiltag, og som nu er på vej mod andenbehandling i Folketinget.

Bagstopper
Speciel rutekørsel – også kaldet offentlig servicetrafik – bliver typisk anvendt til at transportere ældre eller handicappede borgere til lægen, genoptræning eller fysioterapi, når de ikke selv kan køre eller benytte bus og tog.

I dag er Trafikstyrelsen myndighed til at godkende ansøgningerne for denne type kørsel, og ifølge transportminister Magnus Heunickes svar (S) bruger styrelsen 820 mandetimer om året på at behandle ansøgningerne til lokal og regional rutekørsel. En administrativ opgave, som lovændringen skal lette styrelsen for.

Men også i 3F lyder der bekymrede miner fra Arne Nielsen, forhandlingssekretær for transportgruppen.

- Hvis der sker en udvanding af den kontrol, som Trafikstyrelsen i dag har, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi vil se mere løndumping end vi allerede gør, siger han til dk-teknik.

Kollektive overenskomster
Men ifølge transportminister Magnus Heunicke vil lovændringen ikke påvirke konkurrenceforholdene.

'En buskørselsvirksomhed vil som hidtil skulle indgå en kontrakt med en transportkøber f.eks. en kommune om kørslen. Det er blot den efterfølgende udstedelse af tilladelse af kørslen, der fjernes', skriver ministeren og oplyser derudover, at buskørselsvirksomheder skal følge de løn og ansættelsesvilkår for chauffører, der ligger i de kollektive overenskomster, som Trafikstyrelsen fortsat fører tilsyn med.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet