Politik fra rødderne

Efterlysning: Information med merværdi

Det er ikke nok at lægge en masse information ud på nettet, bare fordi man kan. Hvis man ønsker effektiv kommunikation og dialog med borgerne, skal man tænke sig godt om og bruge utraditionelle metoder.

 kommunikation

Af Redaktionen | [email protected]

”Der er mange, der ikke har gjort sig alvorlige tanker om, hvorfor de lægger ting ud på nettet. Man gør det, fordi man kan. Det er også en form for service, men man skal ikke forvente øget dialog eller tak fra borgerne,” siger lektor Troels Østergaard fra Danmarks Mediehøjskole. 

Han underviser i digitale medier og pointerer, at mere information ikke nødvendigvis giver merværdi for borgerne:  

”Man kan ikke hælde alt ud på hjemmesiden og så læne sig tilbage og sige ”Alt er godt. Vi har gjort noget for borgerne og lagt alt ud.” For i virkeligheden har man bare kompliceret deres liv,” siger Troels Østergaard og fortsætter:

”Det er godt med en åben hjemmeside og informationsstrategi, men man bliver nødt til at hjælpe borgerne med at navigere rundt og vise, hvad der er mere vigtigt end andet.” 

En lang usorteret nyhedsliste med vidt forskellige emner, lige fra omfattende planer om at bygge en ny motorvej til information om hul i en vandledning på en villavej, er informationsstøj og gør ingen nytte. 

”Det er kun de allerfærreste internetbrugere, der er aktive på nettet. Så hvis man vil noget med kommunikationen i en kommune, skal man prioritere. Man skal turde vælge til og fra og sige: Er der noget særligt, vi gerne vil have, at vores borgere skal beskæftige sig med?” siger Troels Østergaard. 

På samme måde skal man tænke sig godt om, hvis man beslutter at skabe et dialog-forum eller andre former for invitationer til borgerne om at komme med bidrag. For: 

”Et gabende tomt feedback-univers er værre end slet ikke noget. Hvis du ønsker at lave en feedback-funktion, skal du virkelig ville det. Det skal prioriteres og holdes ved lige,” siger Troels Østergaard og tilføjer:

”Det næstværste er feedback uden respons. Så igen: Man skal ville det. For det kræver virkelig mange ressourcer at vedligeholde, monitorere og svare på input – og hvis man ikke vil ofre det, så skal man lade være.”

Risikerer at tabe mange 

Troels Østergaard bryder sig ikke om den høje grad af skriftlighed, han har observeret på mange kommunale hjemmesider. De tilgodeser nemlig ikke den store del af befolkningen, der ikke har de skriftlige og/eller digitale kompetencer, der skal til. 

”Mange kommunale hjemmesider er i høj grad præget af den analoge, skriftlige kommunikation. Men hvis man kun bruger den skriftlige kommunikation, kommer man til at tabe rigtig mange borgere, fordi de bliver hægtet af,” siger Troels Øster­gaard.

”Mange kommuner overser, at der er rigtig mange mennesker, der orienterer sig via det visuelle og det ikke-lineære. Og folk kan ikke bare tage de kompetencer, de for eksempel bruger på Facebook, og så overføre dem til en dagsordensliste på en kommunal hjemmeside,” understreger han.

I det hele taget bør man tænke i at kommunikere på flere måder, og gerne på flere platforme, hvis man vil informere bredt til sine borgere:

”Man kan ikke forvente, at folk læser alenlange dokumenter, så det er en god ide at forsøge også at tænke og formidle visuelt. Dokumenterne skal selvfølgelig også lægges ud, men man bør samtidig tænke over de forskellige modtagegrupper, og hvordan man kan få den nødvendige offentlige kommunikation ud til dem,” siger Troels Øster­gaard. 

Lær af YouTube 

Eye-track undersøgelser, hvor man har observeret, hvordan læsere bevæger blikket rundt på en hjemmeside, viser, at brugerne søger efter øjenkontakt. Derfor er det en god ide at arbejde målrettet med at bruge billeder af mennesker for dermed at skabe mulighed for identifikation på platformene. 

”Sæt et billede af borgmesteren på, eller en video, hvor han byder velkommen til byrådssalen – så borgerne føler sig set og mødt,” siger Troels Østergaard. Han opfordrer også kommunernes kommunikationsafdelinger til at se på sites som for eksempel YouTube og Amazon, der har udviklet meget brugervenlige og populære anbefalingssystemer, recommendations, som kommer med forslag, hvis man har vist interesse for en bestemt type videoer eller bøger. 

”På samme måde kunne man jo have en funktion, der siger: ‘Hvis du interesserer dig for blotlægning af en sø eller rensning af spildevand, så kunne det være, du også interesserer dig for det her,’” foreslår Troels Østergaard.

 

Kommunikation


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57