Digitalisering for en halv milliard

KL skyder på, at det vil kræve investeringer for en halv milliard at rea lisere tankerne i fælles  digitaliseringsstrategi. Det bliver en svær kamp, forudser de kommunale it-chefer. KL er mere optimistisk.

it

Af Emil Ellesøe Ditzel | [email protected]

Fra 2015 kan kommunerne frigøre omkring to milliarder kroner om året. Sådan lyder det gode budskab i KL’s fælleskommunale digitaliseringsudspil, som er til høring. Men før det gør godt, skal der penge på bordet.
”Vi skal først i gang med en at lave en investeringsplan nu, så vi har ingen præcise tal på, hvor meget det vil koste at gennemføre udspillet. Men et forsigtigt skøn er omkring en halv milliard kroner,” siger Kjeld Romer Larsen, chefkonsulent i Center for borgerservice og it-politik i KL.
Han fortæller at man derudover skal lægge implementering, uddannelse og lignende oveni. Nye udgifter og investeringer for kommunerne, som i forvejen vender hver en skilling.
”Selvom det er svære tider, så er det vores opfattelse, at kommunerne er med på det. Til et møde med kommunaldirektionerne i april var der en stemning af, at vi ikke har råd til at lade være,” siger Kjeld Romer Larsen.
Per Stenaa ser anderledes på det. Han er it-chef i Nordfyn Kommune og frygter for de kommende budgetforhandlinger.
”Der er mange gode ting i KL’s udspil, men det er også langt væk. Jeg har svært ved at se, hvor pengene til it-investeringer skal komme fra, når regnskabet ikke går op. Prøv at smage på ordet digitalisering. Det lyder ikke særlig godt over for børnepasning, vel?” siger Per Stenaa, der også er næstformand for Foreningen af Kommunale it-chefer. 
Dansk IT offentliggjorde for nyligt sin undersøgelse ’It i praksis’. I store træk viser den, at kommunerne generelt er langt fremme og proaktive med hensyn til digitalisering.
”De skal bare tro noget mere på det. Kommunerne har for eksempel allerede udviklet flere digitale løsninger, som borgerne ikke rigtig kender til. Det skyldes blandt andet, at kommunerne ikke tør lukke de gamle analoge kanaler med betjening via telefon eller borgercentre,” siger formanden for Dansk IT, Klaus Kvorning Hansen.

It

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet