Kommunen.dk
MENU

DI efterspørger nyt klagesystem

DI efterspørger nyt klagesystem

DI foreslår at oprette et såkaldt ’fast track’-system. Konkurrencestyrelsen skal hurtigt kunne afgøre klager over kommunernes beregninger, når de byder ind på egne opgaver.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Kommunernes bud på egne opgaver er uigennemsigtige. Sådan lød kritikken i nummer 13 af Kommunen, og nu foreslår DI at oprette et hurtigt arbejdende klagesystem kaldet ’fast track’. Konkurrencestyrelsen skal være klagemyndighed og kun have bemyndigelse i sager om selve beregningerne i kommunernes kontrolbud.
”Systemet kunne være med til at fjerne mistilliden, og i stedet føre til, at man får en hurtig afklaring,” siger chefkonsulent Peter Bay Kirkegaard fra DI.
Klagenævnet for Udbud tager sig normalt af den slags sager og skal fortsat tage sig af alle øvrige og mere udbudstekniske spørgsmål, mener DI.
Problemet med Klagenævnet for Udbud er, at det i dag tager gennemsnitligt over et halvt år at behandle sagerne. I KL er man med på, at der er plads til forbedring.
”Vi er helt enige med DI i, at sagsbehandlingen tager alt for lang tid. Det er et stort problem i vores øjne, men vi vil meget kraftigt appellere til, at man ikke begynder at opfinde et parallelt klagesystem,” siger Jakob Scharff, der er chef for offentlig-privat i KL.
Flere myndigheder vil skabe rod og uklarhed om kompetencefordelingen, mener han. Løsningen er i stedet at styrke Klagenævnet for Udbud for at få den generelle sagsbehandlingstid nedbragt.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.