Der er milliarder at spare med NemID

Med en ny digital signatur får tre millioner netbankkunder lettere adgang til kommunernes digitale borgerservice. De nye muligheder kan spare kommunerne en halv milliard kroner årligt.

Af Redaktionen | [email protected]

Bankerne har igennem de seneste ti år været proppen, der har forhindret ketchuppen i et komme ud af flasken og for alvor få digital borgerservice rullet ud i stor skala. Men fra den 1. juli og frem til nytår skifter alle danske banker deres adgangssystem ud med den fælles digitale signatur NemID, der også kan bruges til offentlig selvbetjening over nettet.

”Vi forventer helt klart, at proppen løsner sig nu, så vi kan få ketchuppen ud af flasken og gøre alvor af planerne om digital borgerservice i stor skala,” bekræfter centerchef for it-politik og borgerservice i KL Jakob Harder.

30 gange billigere
I disse dage er KL sammen med en lang række kommuner ved at lægge sidste hånd på kommunernes nye plan for digitalisering – digitaliseringsstrategien – for at sende den i høring hos alle 98 kommuner. I det papir forventer kommunerne at få 30 procent af borgernes henvendelser gjort digitale allerede om to år, i år 2012. I 2015 forventes halvdelen af borgernes henvendelser at blive digitale.

'”Det vil frigøre minimum en halv milliard kroner i sparet administration. Hvert år,” siger Jakob Harder og tilføjer: ”Det bliver bestemt i det omfang. Næppe mindre.”

Tallene vækker genklang hos Center for Digital Forvaltning, CEDI. De har opgjort, at en fysisk ekspedition i kommunernes borgerservice koster 150 kroner, hvor en henvendelse fra borgerne på telefon koster 50 kroner. Til sammenligning koster elektronisk selvbetjening kun 5 kroner pr. ekspedition. Tal, der i øvrigt svarer til udenlandske undersøgelser.

”Alene på kontaktpriserne er der et mindre trecifret millionbeløb at spare for kommunerne. Derefter kommer fordele og besparelser ved at sagen allerede er digital, straksafgørelser og den slags,” siger Troels Andersen fra CEDI.

Alligevel har han nogle forbehold over for det store gennembrud.

”Det bliver afgørende samtidig at få flyttet folk fra de dyre kanaler som fysisk fremmøde og telefon over på den billige kanal. Vi skal have brugerne med, og det har jo tidligere vist sig at være et langt sejt træk,” siger Troels Andersen og peger blandt andet på e-handel.

Men samtidig erkender han, at det får betydning, at borgerne slipper for de mange, forvirrende muligheder for at logge sig ind. I dag skal man mange steder vælge mellem digital signatur, tastselv-kode eller logge ind via sin netbank.

Det er de valgmuligheder, der populært sagt bliver erstattet af ’en stor grøn knap’. Det bringer med et slag antallet af borgere med digital signatur op fra 7 procent af befolkningen til de 70 procent, der har netbank.

Sandhedens time
Troels Andersen kalder det næste års tid for sandhedens time for digital borgerservice. Hans kollega fra analysebureauet IDC er endnu mere skeptisk.

”Det er et skridt fremad, men der vil stadig være en stor gruppe, der vil foretrække personlig betjening,” siger Anders Elbak.

Hos KL er Jakob Harder imidlertid optimistisk.

”Jeg er sikker på, at folk er parate, bare det er nemt nok at bruge og giver reelle fordele. Vi skal nå op på, at 40-60, måske 70 procent, betjener sig selv hos det offentlige,” siger Jakob Harder.

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet