To gode bøger om alverdens valg

"Har man bare en enkelt gang været med til at arrangere et vælgermøde, ved man, at (lokal)demokratiets problem ikke er, at politikerne ikke interesserer sig for vælgerne. Det er snarere det modsatte, som truer idyllen."

To gode bøger om alverdens valg

"Demokratiet afhænger af den enkeltes engagement i det og forståelse for det, og at det er ved valgene."
Foto: Jens Dresling, Ritzau Foto

Nu nærmer kommunevalget sig for alvor. Vi mødes af smilende ansigter fra alle lygtepæle, og selv en kort tur gennem en hvilken som helst hovedgade udvikler sig til et forhindringsløb mellem kandidater fra alle fløje og partier, som vil overbevise os om, at netop de har løsningen på de problemer vi hver især går rundt med. Jo. Det arbejdende demokrati er virkelig ved at komme op i omdrejninger.

Mange ser det som en kunstig affære. Et ritualiseret forløb båret af hykleri og forstillelse, mens andre betragter det som en festlig optakt til et valg og som en bekræftelse på, at demokratiet fungerer.

Især kommunalvalgene byder på direkte kontakt mellem kandidater og vælgere, og har man bare en enkelt gang været med til at arrangere et vælgermøde, ved man, at (lokal)demokratiets problem ikke er, at politikerne ikke interesserer sig for vælgerne. Det er snarere det modsatte, som truer idyllen.

Appel til unge vælgere

Derfor er der da også enighed blandt politikere, embedsmænd, oplysningsfolk og borgere om, at demokratiet afhænger af den enkeltes engagement i det og forståelse for det, og at det er ved valgene, denne forståelse skal stå sin prøve.  De fleste kommuner har derfor en række initiativer, som skal sikre valgdeltagelsen og dermed sikre, at de kandidater, der vælges, kommer til at sidde med et solidt mandat i ryggen. Mange af kampagnerne retter sig mod unge og nye danskere, og det glædelige er, at kampagnerne ser ud til at have effekt.

En høj valgdeltagelse er imidlertid ikke den eneste forudsætning for et velfungerende demokrati. Borgernes forståelse for, hvad et repræsentativt demokrati er og hvordan det fungerer, kræver en dybere forståelse for, hvad det er, der sker på selve valgdagen og ikke mindst, hvad det er for et spil, der følger efter. Men det er der også råd for. Man kan spørge sin lokale kandidat, man kan følge med i medierne, men man kan også læse lidt om, hvad det er der foregår. Her skal der fremhæves to nyligt udkomne bøger om valg og kommunalpolitik.

Demokrati uden omsvøb

Den ene er skrevet af to gymnasielærere i samfundsfag, som ud over den teoretiske ballast, også har et praktisk kendskab til kommunalpolitik. Anders Brandt Sørensen og Anders Broholm er nemlig ud over at være kolleger på Frederikshavn Gymnasium også kommunalbestyrelsesmedlemmer i det lokale byråd. Sørensen for Socialdemokratiet og Broholm for Venstre.I bogen gennemgår de hele det kommunale styre fra selve valget over konstitueringen til den daglige styring af kommunerne. Forfatterne tager os også lidt længere ud, og vi får et historisk rids af kommunernes udvikling, og også regionerne sættes under debat, men det er i afsnittene om de kommunalpolitiske rutiner, bogen er stærkest, og afsnittet om valg og konstituering er oplagt at læse i netop disse dage.

Bogen er beregnet til undervisning i gymnasiet. Den kan virke lidt tør, men jeg er sikker på, at den med sin enkle ligefremhed nok skal nå sit (skjulte) mål: at få nogle af de unge læsere til at interessere sig for at deltage i kommunalpolitik.

Tanker fra en valgvetaran

Den anden bog, jeg vil anbefale, bevæger sig uden for vores egen lille hønsegård, og fortæller om valg, valgmetoder og demokrati i en række lande verden over. Bogen udkommer i Aarhus Universitets serie, Tænkepauser, hvor universitets forskere på forbilledlig vis præsenterer deres viden på 60 korte velskrevne sider. Professor i statskundskab, Jørgen Elklit, har, ud over at have stemt ved mere end 70 forskellige valg og folkeafstemninger her i landet, også medvirket som professionel valgafvikler i forskellige lande. Elklit kan sine valgmetoder, og han ved, hvilke dilemmaer de forskellige landes demokratiske valgmetoder gemmer. Begreber som valgmandskollegier, enkeltmandskredse, vælgerregistrering og meget andet godt beskrives, og man får styrket sine forudsætninger for at forstå, hvad det er der sker, når man i andre lande går til urnerne. Bliver man lidt rundtosset undervejs, kan det trøste, at kyndige Elklit forsikrer, at vi i Danmark er verdensmestre i at afholde valg.

Og det må vi glæde os over, når vi senere i denne måned går til valg, for er vi en gang overbevist om demokratiets betydning, forstår vi også, at vi selv er vigtige for det og velkomne i det.

De omtalte bøger:

Jørgen Elklit: Valg, Aarhus Universitet 2017

Anders Brandt Sørensen og Anders Broholm: Byrådet – magt og politik i baghaven, Columbus 2017