Politik fra rødderne
Parkeringsplads for delebiler i København, hvor fænomenet er mest udbredt. De store byer har det største potentiale, men også mellemstore provinsbyer kan med fordel introducere delebiler, mener fagfolk.
Foto: Martin Lehmann, Ritzau Scanpix

Del til egen fordel

Kommunerne skal på banen, hvis delebiler skal udbredes til flere end landets største byer - men manglende viden og indgroede forbrugsvaner får kommunale delebilsordninger til at køre i garage.

 delebiler

Af Morten Guldberg | [email protected]

Vi vil gerne gøre noget for klimaet - skære ned på kødforbruget, sortere affald og droppe en flyrejse i ny og næ. Men når det gælder noget helt centralt som den daglige transport, er vi sværere at få til at ændre vaner.

Blandt andet derfor går det trægt med at gøre delebilsordninger til mere end et kuriøst indslag i vores transportmønstre. Velviljen er stor i landets kommuner, hvoraf mange har forsøgt at facilitere delebilsordninger, men succesen er til at overse, og mange steder er forsøgsordninger gået i sig selv igen.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

Indkøb

Land & by

Teknik & miljø


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57