De unge giver op over for selvbetjening

En ny undersøgelse viser, at de unge langtfra er så it-parate, som mange har spået. Det er en vigtig advarsel til kommunerne om fremtiden for selvbetjening, mener digitaliseringsekspert.

færdigheder

Af Sine Riis Lund | [email protected]

De unge fylder op i køen i borgerservice sammen med den ældre generation. Det oplever man blandt andet i Hjørring.

”Det er en kendsgerning, at de unge mennesker, som skulle være digitalt helt parate, giver op over for de digitale løsninger og sætter sig ned i køen i borgerservice,” siger it-chef i Hjørring Peter Lorentzen.

Det har man også noteret sig i Assens.

”Min oplevelse er, at det ikke er sådan, at de unge ikke står i borgerservice, og det er ikke sådan, at de unge ikke ringer. Det gør de faktisk i lige så stort omfang som de ældre,” siger borgerservicechef Torben Christiansen.

Disse erfaringer går fint i spænd med en ny undersøgelse i et speciale fra Aalborg Universitet, lavet af Jonas Eduardsen. Det fortæller erhvervsforsker Reimer Ivang, der i flere år har forsket i digitalisering ved Aalborg Universitet.

”Denne her forudindtagede holdning om, at fordi de unge er vokset op med it, så springer de bare på digitale løsninger med det samme, det holder ikke. Det viser denne undersøgelse bakket op af flere internationale undersøgelser,” siger Reimer Ivang.

Den danske undersøgelse viser, at kun 15 procent af de unge, som ud fra deres alder bliver defineret som såkaldt digitalt indfødte, rent faktisk har en adfærd som en digital indfødt. Selv om de unge er vant til at kommunikere og interagere med it, så er det langtfra alle, der bruger deres it-færdigheder progressivt og evner at trække deres erfaringer med sig over i andre sammenhænge.

”Det er en meget vigtig pointe for kommunerne, at de unge ikke bare er en redningskrans, når det kommer til øget selvbetjening. De er vant til at kommunikere og interagere med de her løsninger, men der er ikke noget, der tyder på, at de dermed er bedre til automatisk at bruge en offentlig selvbetjeningsløsning. Det vil sige, at man ikke bare kan sætte sig ned og regne med nogle besparelser fra den side,” siger han.

Tværtimod oplever de kommuner, som Kommunen har talt med, at der skal bruges mere tid på de unge. Mange unge synes nemlig slet ikke at have lært at være ’borger’ i samfundet.

Børn & unge

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet