DANVA i offensiven for det rene vand

DANVA skal ud på alle platforme med sjove og opsigtsvækkende budskaber, er Stener Glamanns råd til DANVA i kampen om at få indflydelse på vandsektorloven  

steners klumme

Af Redaktionen | [email protected]

DANVA – Dansk Vand- og Spildevandsforening vil være mere synlig i samfundet og i den offentlige debat. Familien Danmark – og ikke mindst beslutningstagere på alle niveauer – skal vide, hvor værdifuldt det rene vand er for sundhed og miljø, og hvor stor en indsats det lokale forsyningsselskab og hele branchen gør for at sikre rent vand i hanerne og i vores vandløb, søer, fjorde og have.

Det var essensen af to dages årsmøde i Aalborg torsdag og fredag. Over 400 vandfolk fra hele landet var samlet til årsmødet, hvor DANVAS nye strategi var til debat.

Medlemmerne er helt enige i, at DANVA og de enkelte forsyningsselskaber skal markere sig mere. Oplevelserne med vandsektorloven har været  chokerende for mange vandselskaber. Politikerne på Christiansborg havde den bestemte intention med loven at effektivisere vandsektoren, så forbrugerne fik billigere vand.

Det er ikke sket.

I stedet er der bygget et bureaukrati og et kontrolapparat op, som gør hverdagen sur for vandfolkene, og som i den grad fjerner fokus fra det som, de brænder for: At levere rent vand så effektivt som muligt.

Miljøminister Ida Auken (SF) har lovet at fremskynde den planlagte evaluering af loven, og på DANVAs årsmøde i Brøndby i 2012 inviterede hun alle gode kræfter med i arbejdet. I en meget imødekommende tone inviterede hun til dialog om en sikker og effektiv fremtidig vandforsyning.

Det er DANVA bare så klar til. Det skal ikke en gang til lykkes et flertal i Folketinget at gennemføre en lov, hvor fagfolkenes synspunkter nærmest er spulet af banen.

Jeg ønsker DANVA og medlemmerne alt mulig held og lykke med arbejdet. I forhold til politikere og embedsmænd venter et sjovt, langt træk med at netværke, opdyrke kontakter, bearbejde folk og drikke en ustyrlig masse kaffe. Beslutningstagere på alle niveauer skal have DANVA inde på nethinden, når de sidder med en sag om vand og spildevand, som de ikke kan gennemskue.

Udadtil skal DANVA og selskaberne arbejde med markedsføring og pressearbejde. Markedsføringen skal have på alle platforme med sjove og opsigtsvækkende budskaber, som familien Danmark sympatiserer med. Og det er ikke et engangsknald. Der skal nye kampagner ud hvert år.

Pressearbejdet er også en langsigtet indsats, hvor DANVA skal have en mening om alt i vandsektoren og skal være opsøgende for at få sine synspunkter frem. Der skal laves pressemeddelelser hver dag, og medierne skal have direkte og nem adgang til nøglepersonerne i DANVA 24 timer i døgnet. Tilgængelige folk kommer mest i medierne.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet