Politik fra rødderne
Elbusserne begynder at rulle ud i landet. Deres miljømæssige profil kan afhænge af, hvor grøn den danske el er. Ifølge Energinet.dk var 75 procent af al strøm grøn i 2017.
Foto: Foto: Ulrik Jantzen, Movia

Bybusser: El vinder frem, mens biogas står i stampe

Roskildes busser kører på el om lidt, Esbjerg arbejder på et nyt busudbud, og regeringens klimaudspil presser gasbusser.

 transport

Af Christian Olesen | [email protected]

Lige nu er der fri adgang til kommunen.dks artikler, blogs og kronikker i forbindelse med sommerferien.
God fornøjelse, vi håber, du sætter pris på det :)

En gul bus brummer højlydt, da chaufføren sætter den i ‘drive’ og trækker ud fra terminalen. Den hakkende diesellyd er lige så meget en del af bussens identitet, som de skadelige partikler, udstødningen spytter ud langs ruten.

Eller sådan plejede det at være. For på det seneste er busser begyndt at ændre sig rundt i landet. De larmer mindre, og lugten af dieselos er pludseligt forsvundet - i hvert fald i nogle byer. Om lidt bliver Roskilde en af dem.

14. april smider Roskilde nemlig diesel på pension og bliver dermed den første kommune i Danmark, hvor de interne bybusser udelukkende kører på el. Det glæder borgmester, Joy Mogensen (S), sig til.

- Vi er med til at gøre en lille del til, at vores hjørne af verden bliver mere bæredygtigt. Og samtidig betyder elbusserne helt almindelige hverdagsforbedringer for vores borgere med mindre luftforurening og mindre støj i byen, siger hun.

Fornuftig pris
19 elbusser kommer til at køre rundt i Roskilde med en ekstra i reserve. Det er operatøren Umove Øst og selskabet Movia, der står bag. Umove Øst har bygget et garageanlæg, hvor de spritnye kinesiske busser lader op om natten.

Ifølge Roskilde Kommune og Joy Mogensen medfører skiftet til el stort set ingen meromkostning.

- Ingen vidste, hvad det ville koste, da vi begyndte processen. Men fordi Umove kan lade busserne op i garagen frem for i dyre ladestandere på selve busruten eller for enden af deres ruter, kommer driften stort set til at koste det samme som i tidligere udbud af busser, vi har haft, siger Joy Mogensen.

Usikker fremtid
Mange kommuner arbejder med forskellige grønne busløsninger. For eksempel har Silkeborg haft gasbusser siden 2016, mens der i hovedstaden både kører el og gas - med 41 nye elbusser på vej senere i år. I Odense ruller hybridbusser rundt, mens Aalborg som de første forsøger sig med tre brintbusser til oktober.

 Vi har ruter i byen, som fortsætter ud på det, man kan kalde landet, og her er vi bekymrede for batteriernes rækkevidde.

I flere kommuner kniber det dog med at komme i gang. Det skyldes blandt andet en usikkerhed om afgifter på el til elbusser. Det forklarer Poul Erik Pedersen, der er redaktør på webplatformen Nofoss, som leverer viden og analyser om grøn transport.

- Elbusser kører i øjeblikket med den samme reducering i afgift på el, som letbaner og S-toge gør. Men afgiftslettelsen udløber i 2024, og når kommuner investerer i elbusser, gør de det som regel for en ti til tolv-årig periode. Så der er en usikkerhed omkring prisen for el i fremtiden, og det kan stoppe velviljen til at investere, siger Poul Erik Pedersen.

Grøn dvale
Sidste år sammenlignede Cowi forskellige bustyper i en rapport for Sydtrafik om nye busser til Esbjerg, Vejle og Kolding. Her blev de forskellige brændstoftyper sat op mod hinanden på kryds og tværs. Rapporten anbefalede, at de tre kommuner enten investerede i biogas eller i syntetisk diesel.

I Esbjerg ønskede miljø- og byggeudvalget at gå over til en grøn løsning. Før rapporten hældede udvalget til en hybridløsning, men Cowi pegede på, at det ikke var fremtidssikret, da hybridbusser kører på en blanding af diesel og el og derfor stadig udleder CO2.

I stedet satte Esbjerg Kommune omstillingen til grønne busser i en to-årig dvale. Det fortæller formand for miljø- og byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S).

- Årsagen var, at vi gerne ville have en mere moden teknologi i busserne. Vi synes, at el er optimalt til vores bybusser, for der er ingen forurening, og de larmer væsentligt mindre end alternativerne. Men vi holder os også åbne for biogas, siger han.

Klimamål bremser biogas
Regeringen præsenterede sidste efterår et klimaudspil, hvor busser skal være helt emissionsfri fra 2030. Det vil sige, der ikke må være nogen udstødning. Det udelukker blandt andet biogas, som udleder en lille smule.

Selvom det blot var et udspil, spiller regeringens mål en faktor for kommunerne. Også i Esbjerg.

- Vi drøftede regeringens klimaudspil ret indgående i forhold til vores plan for busserne. Derfor er diesel slet ikke en mulighed for os for fremtiden, og derfor hælder vi også mere til en løsning, der kører på el, siger Søren Heide Lambertsen.

Den situation genkender Poul Erik Pedersen fra Nofoss. Han forklarer, at han fra flere steder har oplevet en svækket interesse for biogas, efter at regeringens klimamål blev offentliggjort.

- Busdrift foregår med lange kontrakter, og hvis biogasbusser ikke må køre fra 2030, sætter kommunerne måske hælene i. Det hører jeg fra folk i branchen. Men jeg kan ikke sige, om det gælder i alle kommuner, og det kan alt sammen ændre sig, alt efter hvem der sidder i regering og tager en endelig beslutning, siger han.

Fakta om bustyper

Brint: Nul-emission, god rækkevidde, lavt støjniveau, stadig uprøvet teknologi i Danmark.

Biogas: God rækkevidde, afprøvet teknologi, lav støj, billig at omstille til, lave serviceomkostninger.

El: Nul-emission, meget stille, begrænset rækkevidde. Skal enten lades op med korte stop langs ruten, lange stop for enden af ruten eller i garageanlæg over natten.

Hybrid: Kører på ren el ved lav hastighed og en blanding af diesel og el ved højere hastigheder. Kan være dyr at investere i, lav støj og lave serviceomkostninger.

Syntestisk Diesel (Eller HVO): Mange busser kan omdannes fra diesel til syntestisk diesel, derfor billig at omstille til. Meget lave serviceomkostninger.

Kilde: Cowi rapport 'Alternative Drivmidler i Sydtrafik'

Diesel lidt endnu
Esbjerg sendte sin busdrift i udbud med diesel for 2019-2021. Når det udløber om to år, vil kommunen helt overgå til et grønt alternativ. Derfor arbejder teknik- og byggeudvalget allerede nu på det næste udbud.

Søren Heide Lambertsen forklarer, at udvalget ønsker priser for både el og biogas eller en kombination af de to. Kommunen har nemlig en udfordring i, at flere af deres busruter fortsætter ud af Esbjerg til oplandsbyer, og at ruterne derfor er lange. Her fungerer elbussers nuværende rækkevidde på omkring 300 kilometer ikke.

- Vi har ruter i byen, som fortsætter ud på det, man kan kalde landet, og her er vi bekymrede for batteriernes rækkevidde. Det er en speciel situation, for vi vil gerne omstille, men vi venter på den rigtige løsning, så vi skeler hele tiden til teknologiernes udvikling, siger Søren Heide Lambertsen.

   Jeg tænker, at elbusserne har vundet manges hjerter, fordi de ikke støjer, og fordi de har 0-emission. Men man skal ikke glemme, at der er fordele og ulemper ved hver busstype.

Fossil backup
I Roskilde presser længden af busruter ikke elbussernes rækkevidde. Men da kommunen lavede sit udbud for elbusser, stillede man krav om, at driften skulle være så pålidelig, som den havde været med dieselbusser.

Det betyder, at den nye teknologi ikke må skabe forsinkelser - heller ikke i sne og slud.

 - Vi lagde en masse sikkerhed ind i udbuddet, så vi kan holde en standard for alle vores pendlere i kommunen. Derfor bliver det også muligt at rulle omstillingen lidt tilbage, hvis teknologien skulle fejle, siger Joy Mogensen.

Hun hentyder til, at Umove Øst kan indsætte dieselbusser som backup, hvis elbusserne helt fejler. Det er dog kun en option de første to år af den ti-årige kontrakt.

I daglig drift kommer der til at køre 17 elbusser, mens Umove Øst indsætter to ekstra busser i myldretiden om morgenen. De to busser kører derefter tilbage til garageanlægget og bliver ladet op, så de er klar igen til myldretrafikken om eftermiddagen.

Slidte dæk
Når en dieselbus og en elbus holder stille ved siden af hinanden, og speederen bliver trådt i bund, trækker elbussen fra med det samme. Men den ekstra accelerationskraft giver øgede udgifter på indkøb af dæk.

For chauffører, der er vant til at køre diesel, skal lige vænne sig til elmotorens momentum. Derfor bliver dæk slidt hurtigere op i begyndelsen af brugen af elbusser. Samtidig kræver det en anden kørestil at køre økonomisk med el.

Poul Erik Pedersen fra Nofoss mener, man kan finde plusser og minusser ved alle brændstoftyper.

- Jeg tænker, at elbusserne har vundet manges hjerter, fordi de ikke støjer, og fordi de har 0-emission. Men man skal ikke glemme, at der er fordele og ulemper ved hver bustype. Og biogas giver også markante klimabesparelser, siger Poul Erik Pedersen.

 Vi har analyseret og forsket rigtig meget i de her forskellige teknologier. Men nu har verden brug for, at vi begynder at gøre noget.

Kamp om at komme først
Han forklarer, at der i øjeblikket foregår en kamp om at komme først ud i byerne blandt de forskellige aktører i busbranchen.

- Om det bliver biogas, el eller brint eller en fjerde type, vi kommer til at se mest af i Danmark, kan afhænge af, hvem kommunerne investerer i de kommende år. For når først infrastrukturen med ladestandere eller optankning er bygget, kan det være dyrt at skifte retning, siger Poul Erik Pedersen.

Joy Mogensen mener, man bør stoppe med at tale om en kamp mellem bustyperne og komme i gang med at investere, der hvor det giver mening.

- Vi har analyseret og forsket rigtig meget i de her forskellige teknologier. Men nu har verden brug for, at vi begynder at gøre noget. I min version af fremtidens transportlandskab tror jeg ikke, at elbusser er den evige sandhed. Jeg tror, at vi får en blanding af forskellige typer bæredygtigt brændstof på tværs af regioner og kommuner i hele landet, siger hun.

Teknik & miljø


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57