Børnefattigdom er ikke bare tom snak

"Mindst 25.000 børn i Danmark lever i familier, hvor indkomsten er så lille, at den kun kan dække et yderst beskedent forbrug, som dog indbefatter, at man kan leve op til almindelig ernærings- og sundhedskrav, og som tillader et begrænset socialt samvær."

Børnefattigdom er ikke bare tom snak

Mindst 25.000 børn i Danmark lever i lavindkomstfamilier. Så der er bud efter hjælpeorganisationernes julehjælp.
Foto: Helle Arensbak, Ritzau Foto

Så har Rockwool Fondens Forskningsenhed gjort det igen; skrevet en lille hurtiglæst og yderst samfundsrelevant bog om børnefattigdom.

Svære problemstillinger er skåret til, så den interesserede læser kan følge med hele vejen - uden nødvendigvis at have den store statistikeksamen.

Derfor kan hverken statslige eller kommunale politikere eller myndigheder undslå sig med, at de ikke kender eller forstår problemstillingen – at fattigdom i barndommen har en tendens til socialt set at følge barnet hele livet igennem.

Bogen viser, at mindst 25.000 børn i Danmark lever i familier, hvor indkomsten er så lille, at den kun kan dække et yderst beskedent forbrug, som dog indbefatter, at man kan leve op til almindelig ernærings- og sundhedskrav, og som tillader et begrænset socialt samvær. Til gengæld er der ikke plads til, at forældrene drikker en øl, ryger en cigaret, eller foretager andet end discountkøb. Minimumsbudgettet indeholder ikke plads til at have bil eller tage på en ferietur med børnene. Det opstillede minimumsbudget er beløbsmæssigt ikke meget forskelligt fra det mere traditionelle fattigdomsbegreb, der bygger på en såkaldt medianmetode.

Bogen demonstrerer med stor tyngde, at det er supercentralt med en hurtig indsats, for er man først kommet fri af den lave indkomst, er risikoen for at komme tilbage relativt beskeden. Bider fattigdomen sig først fast over en længere periode, er risikoen stor for at den kan antage en permanent karakter.

Børn er ikke i sig selv fattige, men det kan deres forældre være. Derfor spiller forældrebaggrund en betydelig rolle.

”Det viser sig, at for hvert ottende barn (12 procent), som bor hos en enlig forælder, der er ledig, er der lav indkomst i familien. I parfamilier, hvor begge er ledige, er det tilsvarende hvert syvende barn (15 procent), i hvis familie der er lav indkomst. Hvis det kun er den ene af forældrene, der er ledig, mens den anden er beskæftiget, er det hvert tyvende barn (6 procent), hvis familie har lav indkomst. Og knap to pct. (1,5 procent) af børnene i parfamilier med begge forældre i beskæftigelse, lever i familier med lav ind­komst.  Hvert tyvende barn af enlige i beskæftigelse (5 procent), som har en sådan forælder med lav indkomst. Det viser, at foræl­drenes beskæftigelse i høj grad bidrager til, at børn ikke oplever en lav indkomst. Især hvis der er tale om par, hvor begge er beskæftigede” (side 47).

Undersøgelsen er lavet før kontanthjælpsreformen med kontanthjælpsloft og 120-dages reglen. Sandsynligheden for at problemets omfang er steget, er derfor ganske udtalt.

Med disse anmærkninger kan denne lille bog anbefales til hele den kommunale sektors politikere og ansatte.

Bogen kan frit downloades HER.