Briter øger reklame-konkurrence

I Danmark forlænger storbyer reklameaftaler med 15 år, men i Storbritannien stopper de største selskaber nu den praksis for at åbne konkurrencen. 

konkurrence

Af Redaktionen | [email protected]

Mens Aalborg og Aarhus kommuner har forlænget aftaler om byinventar for reklameplads med yderligere femten år, så sættes der nu en markant stopper for det i Storbritannien. De to store britiske aktører Clear Channel og JCDecaux har nemlig aftalt ikke længere proaktivt at få lokale myndigheder til at forlænge eksisterende kontrakter. Formålet er på sigt at øge konkurrencen til gavn for skatteyderne.

Aftalen gælder kontrakter, hvor kommunerne får udleveret og vedligeholdt byinventar mod at leverandøren får ret til at sælge reklameplads på udstyret.

Det er kun, hvis en kontrakt står til at udløbe inden for et år, og den lokale myndighed ikke er gået i udbud, at de to selskaber kan arbejde for at forlænge kontrakten med maksimalt et år. Dermed er der meget langt til de 15-årige forlængelser, som Aalborg og Aarhus har indgået i Danmark, som Kommunen tidligere har omtalt.

Værdispild

I Danmark er det ligeledes Clear Channel og AFA JCDecaux, der sidder på markedet, men den britiske udvikling får ikke Aarhus til at fortryde deres forlængelse.

”Vi udbyder med arme og ben det, som vi mener at have en interesse i, men her har vi udstyr, som vi mener, det vil være utroligt værdispild at få nedrevet,” siger fuldmægtig Frede Markussen fra ledelsessekretariatet i teknik og miljø.

Den britiske aftale kommer efter, at konkurrencemyndigheden OFT, Office of Fair Trading, gik i gang med en undersøgelse, fordi de var bekymrede for konkurrencen på området. Efter de to britiske selskaber har givet hinanden håndslag på fem konkrete tiltag, har OFT stoppet deres undersøgelse. Til gengæld har OFT lavet en række anbefalinger til de lokale myndigheder, herunder ikke at forlænge kontrakter.

”Vi tror på, at disse garantier kombineret med vores anbefalinger til lokale myndigheder vil hjælpe med at åbne Storbritanniens marked for outdoor-reklamer for større konkurrence,” siger Ali Nikpay, senior director i OFT i en skriftlig udtalelse.

Aalborg fortæller, at de tager oplysningen om udviklingen i Storbritannien til efterretning, men at kommunen agter at efterleve den bestående aftale med AFA JCDecaux. 

Det er ikke lykkedes -Kommunen at få en kommentar fra AFA JCDecaux i Danmark.

Teknik & miljø

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet