De nye ladestandere på Bornholm drives af FDM, som vandt opgaven i et åbent EU-udbud.
De nye ladestandere på Bornholm drives af FDM, som vandt opgaven i et åbent EU-udbud.
Foto: Bornholms Regionskommune.

Bornholm er strøm-førende

El-bilister efterlyser bedre muligheder for at lade op i de fleste kommuner. Bornholm er langt fremme med en løsning, som andre kommunerne kan lære af.

ladestandere

Af Bruno Ingemann | [email protected]

Tidligere i år blev der opsat 11 nye ladestandere til elbiler på Bornholm. Nogenlunde på samme tid svarede el-bilisterne i  en undersøgelse, at der mangler ladestandere i mange af landets kommuner.

Undersøgelsen blev lavet af Forenede Danske Elbilejere (FDEL), og formand Anna Hilden peger på, at flere kommuner med fordel kan gøre som Bornholm for at sikre flere opladningsmuligheder til det stigende antal el-biler. Regeringens målsætning er, at der skal være mindst en halv million el-biler om ti år - andre partier vil have dobbelt så mange.

Men allerede i dag er der behov for flere ladestandere. FDEL har i årets medlemsundersøgelse undersøgt, hvor el-bilisterne især savner muligheder for at oplade deres bil, og absolut topscorer er Ringkøbing-Skjern Kommune. Herefter følger Aarhus, Aalborg og København. På femtepladsen finder vi endnu en vestkystkommune, Varde. 

Generelt ligger hele Nordjylland, Vestjylland, Nordsjælland, Odsherred, Lolland-Falster og Bornholm højt, mens Østjylland og Fyn (pånær Aarhus og Odense) samt Vest- og Sydsjælland ligger lavere. 

Svært for kommunen

Foreningens formand, Anna Hilden, fortæller om undersøgelsens vigtigste resultater:

-At folk især savner ladere i store byer og der, hvor vi gerne tager hen, når vi har fri, vandkantsdanmark, ferieområder, rekreative områder.

Hvad kan kommunerne gøre for at skaffe flere ladestandere?

-De kan, som reglerne er nu, ikke gøre så meget. De må ikke opstille ladere ved offentlig vej, men der er et forslag på vej fra regeringen, som vil gøre det muligt for kommunerne.

-Men de kan stille dem op på deres egne ejendomme, og de kan sørge for at deres egne biler bliver elektriske.

Kan de tilskynde operatørerne af ladestandere, for eksempel Clever og Eon til at sætte ladestandere op i byerne?

-Hvis lovforslaget går igennem, kan man som kommune begynde med at sørge for tilslutningen af strøm under jorden, som er en meget stor del af investeringen.

-Bornholm har gjort sådan, der har kommunen leveret det under jorden og gennem en udbudsrunde fået operatører til at levere det over jorden og drive dem. Det, tror jeg, kunne være en model, man kunne se mere af.

Hvorfor sætter operatører ikke bare flere ladestandere op?

-Det har op til nu været svært at tjene penge på dem, fordi investeringen har været stor. Indtil nu har det været svært at tjene penge på den forretning, men det går meget bedre nu. Det billede ændrer sig.

Den bornholmske model

Projektet på Bornholm er enestående i Danmark. Der er tale om et offentligt-privat samarbejde med Eu-støtte.

Bornholms regionskommune er med i EU-projektet CAR - en forkortelse for ‘creating automotive renewal, der har som mål at medvirke til udbredelsen af elektrisk drevet transport.

Gennem projektet har kommunen fået 1,2 mio. kr. til opsætningen af ladestanderne. Kommunen har selv betalt 400.000 kr.

Vi har et  stort ønske om at at få flere elbiler, og en af forudsætninger for at få folk til at skifte til el-bil  er, at det er nemt. Det er det ansvar vi har valgt at tage på os som kommune, for det er der ikke rigtig andre der gør.

Projektet er inddelt i tre dele, hvoraf arbejdet med etablering af infrastruktur til offentligt tilgængelige ladestandere, såsom offentlige parkeringspladser med betonfundamenter ligger hos kommunen. EU CAR står for at finansiere tilslutningsafgifter, elektriker-og entreprenørarbejde, imens en ekstern leverandør finansierer montage, drift og vedligehold. Den sidste del af opgaven har været i et EU udbud og på baggrund af det, er opgaven med montage, drift og vedligehold af standerne lagt i hænderne på FDM.

Kommunen går foran

Borgmester for Bornholms Regionskommune, Winni Grosbøll (S), understreger, at kommunen satser på el-biler som led i den grønne omstilling.

Hvorfor skal kommunen bruge penge på ladestandere?

-Vi har været ret aktive for at få udbredt infrastrukturen. Vi har et  stort ønske om at at få flere elbiler, og en af forudsætninger for at få folk til at skifte til el-bil  er, at det er nemt. Det er det ansvar vi har valgt at tage på os som kommune, for det er der ikke rigtig andre der gør.

Hvorfor ikke vente på, at markedet selv løser det?

-Jo, men de store spillere kigger  ikke på en lille ø,  med mindre vi gør noget først. De ville nok komme, men måske først om 20 år.

Hvilken betydning har EU-støtten haft?

-Den er altafgørende. Vi har ret høje ambitioner men lider også under, at vi ikke er en af de allerrigeste kommuner.

Er i færdige med at sætte  ladestandere op?

-Nej ikke færdige. Der er enkelte bysamfund, som gerne ville have været med, og dem kommer vi også til.

Bornholms biler

Det totale antal af biler på Bornholm er 21.624 stk

Antal el-biler 94 stk.

Antal hybrid-biler 244 stk

Bornholms Regionskommune har ca. 304 biler. Heraf er 22 elbiler. 

Kilde: Bornholms Regionskommune

 



 

Energi & forsyning

EU

Indkøb

Klima

Teknik & miljø

kv21-banner
Tilmeld dig nyhedsbrevet