Billede
Pia Allerslev (V) holder selv jævnligt møder med flere skoleledere fra private friskoler, fortæller hun. Hun håber på øget samarbejde. Foto: Polfoto

Borgmester: Vi samarbejder med friskolerne

Friskolers og private skolers positive erfaringer med tosprogede elever bør inspirere folkeskolen, mener Københavns Børne- og ungdomsborgmester.

skole

Af Jakob Frausig Simonsen | [email protected]

Når friskoler og privatskoler i Københavns Kommune kan fremvise bedre resultater i deres arbejde med tosprogede elever, end folkeskolerne kan, er det kun naturligt, at der fra kommunens side bliver lyttet til de erfaringer, som de har gjort sig. Det mener borgmester Pia Allerslev (V).

- Vi holder jævnlig møder med både friskoler og privatskoler for at lære og for at blive bedre til at finde ud af, hvad det er, de kan og gør, som vi måske kunne blive bedre til – og også hvad vi kunne blive bedre til at samarbejde om. Jeg holder selv jævnlig møder med flere af skolelederne, og flere af mine embedsmænd holder møder med skolerne, siger hun.

Særlig kan folkeskolerne lære af de private at blive bedre til at fokusere på eleverne som netop skoleelever og ikke som en særlig udsat gruppe. Det skal blandt andet ske ved at turde stille krav.

- Vi har haft en lidt misforstået venlighed i folkeskolen i alt for mange år, hvor vi har prøvet at nurse de her børn i højere grad end at sige til dem, at vi har forventninger til jer, ligesom vi har forventninger til alle andre børn, siger Pia Allerslev.

- Jeg tror, at man på for eksempel de arabiske friskoler – fordi alle børnene har samme baggrund – har haft nemmere ved at sige til børnene, at vi har forventninger til jer. Vi skal selvfølgelig nok hjælpe jer, men vi forventer noget af jer. Det tror jeg, vi kan lære noget af.

”Det er vigtigt for et barn, uanset om man går i 0 eller 9-klasse, at blive behandlet som elev i højere grad end en, som det er synd for.”

Og det er en helt generel holdning hos kommunen, at kasseinddeling af folkeskolens elever skal høre fortiden til.

- Det er vigtigt for et barn, uanset om man går i 0. eller 9.-klasse, at blive behandlet som elev i højere grad end én, som det er synd for, eller én som per definition er besværlig. Altså alle de der kasser, vi kan sætte vores børn ned i – de gør ikke noget godt for nogen.

Vi skal ikke modarbejde

Pia Allerslev håber på, at samarbejdet mellem privatskolerne og folkeskolerne vil udvikle sig og dermed gøre op med det, hun kalder ‘fortidens uhensigtsmæssige konkurrencesituation’ mellem de to parter.

- Jeg glæder mig til, at vi i fremtiden kan sige til de københavnske forældre, at vi har et bredt udbud af skoler. Jeg er jo så ansvarlig for folkeskolerne og håber selvfølgelig, at de finder det, vi kan tilbyde, tilfredsstillende. Men hvis det ikke er noget for dem, så er der her på den samme hjemmeside en liste over, hvilke privatskoler og friskoler der ellers er.

2013/2014

Karaktergennemsnit ved 9.-klasses-eksamen

  • Tosprogede elever i folkeskolen: 5,6
  • Etnisk danske elever i folkeskolen: 6,9
  • Al-Hikma Skolen i København, Sydhavnen: 7,0
  • DIA Skolen i København, Nørrebro: 7,6

Kilde: Undervisningsministeriet

Børn & unge

HR & uddannelse

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet