Borgerne elsker at shoppe velfærd

En stadig større andel af danskerne ser sig som shoppere i en velfærdsbutik, der sælger offentlige ydelser.

tendens

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Er du tiltrukket af skovbørnehaven, og vil du selv vælge, om hjemmehjælperen skal gøre rent eller varme mad? Hvis ja, så tilhører du måske den knap en tredjedel af befolkningen, som ifølge samfundsforsker Johannes Andersen er såkaldte forbrugeristiske medborgere.

Forbrugeristen betaler velvilligt sin skat, men vil selv bestemme, hvad præcist han eller hun skal få ud af den.

”Den forbrugeristiske medborgers kendetegn er, at man ikke accepterer standardløsninger. Tværtimod vil man helst hele tiden have flere muligheder at vælge imellem,” fortæller Johannes Andersen fra Aalborg Universitet, der sidste år var med til at udgive bogen 'Kunder i politikken' om samme emne.

Politiske møder er yt

Særligt inden for de sidste ti år er antallet af denne type medborgere vokset markant, og det udfordrer det traditionelle demokrati. 

De forbrugeristiske medborgere gider ikke dvæle i politiske diskussioner eller gå til politiske møder og demonstrationer. De vil blot have lagt alternativer frem fra politikerne, så de selv kan vælge. Derfor er det med fraser som ”vi har skattestop” eller ”12 minutters mere arbejde”, at politikerne får forbrugeristernes stemmer.

Det har politikerne også fået øjnene op for, mener Johannes Andersen.

”De der gode gamle forsøg på ved hjælp af ideologiske profileringer, diskussioner og argumenter at overbevise om, at man har ret til det ene eller andet, er blevet afløst af, at partierne i større og større udstrækning markedsfører tilbud til vælgerne,” siger han.

Velfærden skal gentænkes 

De forbrugeristiske medborgere ser heller ingen grund til at involvere sig i politiske partier eller bevægelser, medmindre man har ambitioner om at gøre politisk karriere. Shoppermentaliteten betyder samtidigt, at disse medborgere gerne flytter deres stemme fra valg til valg, ligesom de alt efter emne kan dele holdninger med såvel en liberalist som socialist.

Denne kommercialiserede og markedslignende holdning hos en stadig større del af befolkningen gør det nødvendigt at gentænke velfærdsstaten, mener Johannes Andersen:

”Det er en udfordring for den traditionelle måde at organisere velfærdsstaten på, fordi når vi ikke længere skal have kollektive standardløsninger, så er det jo klart, at velfærdsstaten skal tænkes på en ny måde.”

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet