Furesø kommune kører næsten kun på el - takket være Benny
Furesø kommune kører næsten kun på el - takket være Benny

Det kan lyde bagvendt: Som gammel Mercedes-mekaniker og ægte motorbrøl-fan har Benny Bach egenhændigt formået at gennemføre, hvad de færreste kommune er lykkedes med:
Elektrificering af en kommunal bilflåde.
I sin kombinationsstilling som driftsleder, værkfører og elbil-bannerfører har han målrettet udskiftet kommunens servicebiler, så man nu er Danmarks vistnok grønneste på området. Og han er i fuld gang med omstillingen af kommunens øvrige vognpark, fra sneryddere til ladvogne.
- Vi har ikke to biler, som er ens, så vi tager én ad gangen. Faktisk er det bare et chassis, jeg køber, og så bygger vi elbilen op efter behovet, lyder det entusiastisk fra Benny Bach.
Han betragter først og fremmest sig selv som entreprenør. Overgangen fra fossilt brændstof til eldrevne biler er blevet en hjertesag for ham i hans arbejde i Furesø, hvor han endte efter en varieret arbejdsliv, som blandt andet omfatter fem år som mekaniker for Greenland Contractors hos amerikanerne på Indlandsisen og Søndre Strømfjord på Grønland.
Og vi sparer mange penge. I gennemsnit 1.600 kr. per bil, de skal jo bare have skiftet dæk og kører snildt 60.000 km før den første service. I de gamle skiftede vi jo kobling hver 50.000 km. Bulerne kan vi ikke gøre noget ved, men alt det andet går nemmere.
- Selvfølgelig har jeg følelser for gamle biler og godt håndværk. Men jeg har altid været med på det nyeste og teknologisk udvikling. Hjemmefra blev jeg også presset for at tænke grønt, og så gik vi igang med elbilerne stille og roligt i 2013, fortæller han.
Gps-måling aflivede myte
Metoderne var originale og effektive: At aflive en af elbilmyterne. Den var i Furesø som i mange andre kommuner - at social- og sundhedshjælperne kørte for mange kilometer dagligt til at gøre elbiler hensigtsmæssige.
- Rækkevidden på en opladning var dengang lidt over 100 km, men gps-målingen viste, at bilerne ikke kørte mere end 60-70 km dagligt, så her var der ingen problemer. Så var der ladestanderne, som man dengang selv skulle slutte kabel til. Det fungerede ikke. Skal man have opbakning til forandring, skal det være til at håndtere. Man kan ikke bare sidde på rådhuset og tro, at alle bakker op, der skal noget handymand og viden til, fortæller Benny Bach.
Han fik aftalt med elektrikerne at stræbe efter maksimalt antal ampere på standerne, 20 standere i stedet for fem, og faste kabler, så brugerne bare skulle sætte dem i bilerne, når de kørte bilerne i “garage”.
Mange penge at spare
Blot en af de mange små ting, som lettede brugerne og øgede velvilligheden, så Furesøs nu 48 elbiler alle har glade brugere.
- Og vi sparer mange penge. I gennemsnit 1.600 kr. per bil, de skal jo bare have skiftet dæk og kører snildt 60.000 km før den første service. I de gamle skiftede vi jo kobling hver 50.000 km. Bulerne kan vi ikke gøre noget ved, men alt det andet går nemmere, fortæller han.
Han får mange henvendelser fra kolleger i andre kommuner, som med mindre held har forsøgt at introducere elbiler, og som gerne vil have et par tricks at bygge videre på. Her lægger Benny Bach vægt på, at brugeren skal tages alvorligt. At det er vigtigt, at folk bliver hørt, hvis de skal få et tilhørsforhold til deres bil.
Opbakning fra politikere og forvaltning
- Og så skal processen styres centralt. Jeg sidder som kongen over det hele. Så snart nogen skal have en bil, kontakter de mig, så finder jeg ud af resten. Jeg har kontakterne og kan skaffe den billigste løsning. Jeg kan godt forstå udfordringen, hvis man ikke har 20 mio. kr. at købe biler for, man kan godt tage det lidt ad gangen. Keep it simple. Så kommer man langt, siger elbilsintroduktions-eksperten over alle.
Jeg sidder som kongen over det hele. Så snart nogen skal have en bil, kontakter de mig, så finder jeg ud af resten.
Han fremhæver også politikernes og forvaltningens opbakning som centralt i sit arbejde.
- Jeg skal ikke have sagen op politisk, hvis jeg skal købe en bil, da det er brugerne, som bliver inddraget, hver gang der skal bygges en bil. Jeg har mit eget lille budget og køber efter behov og hjælper de andre afdelinger med deres behov, hvilket også gør tingene nemmere, siger Benny Bach, som har en udfordrende, men spændende arbejdsopgave foran sig: At udskifte Furesøs sidste 43 varebiler med el-køretøjer.
- Vi har altid sagt, kan vi køre på el, så gør vi det. Kan vi finde noget, der kan dække behovet, er det det, vi gør for at nå 2030 målet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.



























