Udviklingsråd: Intet udsyn i danske togplaner

'Porten til Europa' er overset, og der mangler visioner for togstrækninger ud af landet. Det mener UdviklingsRåd Sønderjylland om det løft af hovedbanenettet, som Togfonden DK skal finansiere

interview

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

Formanden for UdviklingsRåd Sønderjylland (URS), Ole Daugbjerg, er efterhånden 'lidt arrig'. De sidste to store, danske trafikforlig har ikke tildelt regionen andet end sølle 10 millioner kroner til en kombiterminal i Padborg, og dermed har politikerne ikke blot forkastet visionerne for den sønderjyske del af landet, men også fuldstændig tabt det internationale udsyn.

Og Ole Daugbjerg peger nu på, at nyeste forlig om Togfonden DK mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, hvor der afsættes 28,5 milliarder kroner til at give den danske jernbane et løft, trækker i samme navlepillende retning.

- Den nye plan med elektrificeringen af jernbanenettet er simpelthen ikke tænkt ind i en vision, hvor vi tænker Danmark i forbindelse med Europa. Det virker fuldstændig grotesk, at man går i gang med at kigge på de danske togforbindelser uden at følge dem hele vejen til Hamborg, siger Ole Daugbjerg til dk-teknik.

UdviklingsRåd Sønderjylland, der dækker Sønderborg, Aabenraa, Haderslev og Tønder kommuner, har i mange år forsøgt at råbe det danske folketing op i infrastruktur-debatten. Og om nyeste forlig fortæller Ole Daugbjerg, at UdviklingsRåd Sønderjylland er 'blevet hørt præcis lige så meget, som vi plejer.'

- Hvis man tegner en akse fra Oslo og ned til Danmarks vigtigste havn, som uden nogen form for tvivl er Hamborg, kan man konstatere, at det virker, som om man slet ikke har opfattet, at det sidste stræk fra de befolkningstætte byer og ned til Hamborg, overhovedet findes.

Dobbeltspor ind i Tyskland
En af visionerne hos URS er en dobbeltsporet højklasset elektrificeret jernbane fra Aarhus til Hamborg med stop i grænseregionen. Det er blandt de 'helt elementære behov', mener rådet, da en del af strækningen i Danmark idag er enkeltsporet.

Omkring 60 procent af de danske industrivirksomheder ligger fra Aalborg og ned sydover i Jylland, og derfor er behovet for en moderne togstrækning hen over grænsen nødvendig til transport af eksport og import.

- I disse CO2-tider er det helt uforståeligt, at man ikke gør mere for at få aflastet vores landeveje ved at få vores containere over på godsbanerne. Der kommer en masse ind til Danmark fra Hamborg og meget af vores eksport går til Hamborg, og derfor virker det fuldstændig ulogisk, at man ikke prioriterer at styrke det stræk, siger han.

Fokus på godset
Også den såkaldte timemodel, der blandt andet skal reducere rejsetiden mellem København og Aarhus med en time, og som skal gøre rejsen København-Aalborg 1,5 time kortere, kritiserer Ole Daugbjerg.

- Timemollen er forfærdelig provinsielt tænkt fra København. Hvis man skulle kigge på en vision, der havde noget i sig, hvorfor taler man så ikke om, hvornår vi kan rejse med tog fra Aarhus til Hamborg på to timer?, spørger han.

- Det virker, som om det politiske system i København lægger hovedvægt på persontrafik, altså at få fragtet danskerne rundt mellem de større, danske byer. Det kan jeg godt forstå, at man gør ud fra et symbolpolitisk syn, men når vi snakker om, hvad der flytter noget – både i forhold til energiforbrug og indtægter til Danmark – så er der mere ved at kigge på godset, siger Ole Daugbjerg.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet