Top fem over lokalpolitikere på sociale medier

Bedømt af Benjamin Rud Elberth (BRE), digital chef hos Hou Media.

komunalvalg 2013

Af Peter Christian Nielsen | [email protected]

1.

Andreas Weidinger

Konservativ kandidat til Borger­repræsentationen i
København

1.295 Facebook-venner

135 følgere på Twitter

+ Tidligt i gang med valgkamp - helt åben Facebook-profil

+ Teknisk overlegen - alt spiller sammen - hjemmeside er mobiltilpasset

+ En ’mønsterelev’ – har overalt en god digital tilstedeværelse og bruger medierne til at udtrykke holdninger

+ Dokumenterer dialogmøder, vælgermøder og taler på Facebook. Flittig bruger af video

 

2.

Steen Wrist Ørtz

Socialdemokratisk kandidat til byrådet i Fredericia

1.771 Facebook-venner

122 følgere på Twitter

+Har ført valgkamp i over et år på sociale medier

+Lægger video ud fra diverse arrangementer

+Bruger nicheannoncering på Facebook

+Opstiller dilemmaer i sin kommunikation - i stedet for uendelige ‘hvad synes du-spørgsmål’

 

3.

Liselott Blixt

Genopstiller til byrådet i
Greve for Dansk Folkeparti 

2.534 Facebook-venner

646 følgere på Twitter

+Unik platform som medlem af Folketinget - kommunikerer flittigt med vælgerne mellem valg

+Mange Twitter-følgere for en byrådskandidat - i det hele taget slagkraftig i forhold til at vække pressens interesse

+Systemkritisk, selvom hun sidder i Folketinget - svarer alle på sin Facebook


4.

Sander Jensen

Radikal kandidat
til byrådet i Aarhus

1.233 Facebook-venner

230 følgere på Twitter

+Han kommer frem som en af de første ved søgning på ‘byrådskandidat’ på Google

+Mobiltilpasset hjemmeside

-Megafonagtige udmeldinger - går ikke så meget i dialog i sine statusopdateringer

-Gemmer lidt sit byrådskandidatur væk på eksempelvis LinkedIn

- Klemt mellem sit job som kommunikationskonsulent/direktør og politiske aspirationer

 

5.

Ninna Holm Palm

Socialdemokratisk kandidat til byrådet i Aalborg

626 Facebook-venner

+Hendes personlige historie er hendes kampagne. Hun har et barn med immundefekt, som hun har taget orlov for at passe. Hun kalder sig selv for børnefamiliernes repræsentant, og det skinner igennem som solobudskab i hendes kampagne

+Hun fik fremhævet en af sine videoer på TV2’s ‘Go Morgen Danmark’ og har været i P1 på trods af, at hun er en ukendt kandidat uden noget budget

-Hun er spændende, men mangler en del tekniske elementer i sin tilstedeværelse

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet