Skolelukninger udfordrer børnecyklisterne

En del kommuner havde netop sikret skolevejene til de små, da nye skolestrukturer blev vedtaget i byrådene. I Frederikshavn satte arkitekterne hurtigt ind med en ny trafiksikkerhedsplan, da tre skoler blev til én

børnecyklister

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

Danmark har en helt særegen kultur for at sende børnene ud på to hjul i en tidlig alder. Men ifølge Dansk Cyklist Forbund oplever flere kommuner, at de sidste års bølge af skolelukninger har skabt udfordringer for de små ryttere.

- Mange kommuner havde netop sikret skolevejene, da skolestrukturreformen blev vedtaget. Derfor har de set en del af arbejdet være spildt og har måttet starte forfra, siger Trine Stig Mikkelsen, udviklingskonsulent i Cyklistforbundet.

Forbundet arbejder sammen med en lang række kommuner omkring fremme af skolecykling, og har dog ikke undersøgt, hvorvidt skolestrukturændringerne har fået færre børn til at cykle til skole.

- Men vi kan se, at både land- og byskolelukninger skaber udfordringer, fordi bare det, at barnet får et par kilometer længere til skole, betyder, at forældrene genovervejer, om de vil sende barnet ud på ruten, og om infrastrukturen er cykelvenlig nok, siger Trine Stig Mikkelsen.

Nudget ind på villavejene
Frederikshavn tæller et af tilfældene. Her var man netop færdig med at sikre skolevejene til tre byskoler, da byrådet i 2010 besluttede at lukke dem alle og oprette en spritny storskole et fjerde sted.

- Det var ret finurligt – vi var simpelthen nødt til at kigge på byen med helt nye trafiksikkerhedsøjne, fortæller Finn Rasmussen, arkitekt i Center for Teknik og Miljø.

Med ombygninger af kryds og veje har den nye infrastruktur kostet i omegnen af otte millioner kroner – dog har Frederikshavn fået bevilget fire millioner fra den statslige cykelpulje.

- Vi fik lavet et geografisk kort over, hvor alle de 1100-1200 skolebørn bor. Det holdt vi op mod vores talmateriale om, hvor der sker flest ulykker på vejnettet, og hvor vi ifølge vores trafikplan gerne vil have trafikken til at strømme om fem-ti år, siger Finn Rasmussen.

En del af planen bygger på at nudge børnene til at cykle ad de fredelige villaveje. Det sker ved at børnene kan få sat en lille chip på cyklens eger, som bliver registreret hver gang de kører ad de 'rigtige veje'. Dermed opsparer de deltagende point og får mulighed for at vinde en præmie, som skolen sætter på højkant.

Med fra start
Ifølge Finn Rasmussen har det været afgørende, at arkitekterne i kommunen kom tidligt med ind over planlægningen af den nye infrastruktur.

- Vi har fået lov at præge processen hele vejen – lige fra der blev udskrevet arkitektkonkurrence om den nye skole, siger han.

Men det er langt fra normen, konstaterer Trine Stig Mikkelsen.

- Kommunerne reagerer meget forskelligt på situationen med skolesammenlægninger. I de kommuner, der allerede er godt i gang med at skabe bedre forhold for cyklister, gør man naturligvis også noget for skolecyklingen. Men andre steder får man tilsyneladende ikke tænkt det igennem. Og her ser det ud til at det påvirker børnecyklingen i en negativ retning.

Cyklistforbundet anbefaler, at kommunerne som en billig og nem løsning arbejder med hastighedsnedsættelser på de vigtigste skoleveje.

Børn & unge

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet