Skoleaktører Ambitioner kræver investeringer

Den danske folkeskole skal være blandt verdens bedste. Midlerne skal blandt andet findes ved at spare på specialundervisningen og få plads til flere i den normale skole. Flere aktører frygter, at det vil føre til yderligere nedskæringer i folkeskolen i de kommunale budgetforhandlinger.

 uddannelse

Af Emil Ellesøe Ditzel | [email protected]

Overskriften for de kommende budgetforhandlinger om folkeskolen er inklusion. Der skal være plads til børn med specielle behov i det normale klasselokale. Men der er langt fra politikernes ambitioner til lærerne, der skal føre dem ud i livet.
”Beslutningerne og ambitionerne om en mere inkluderende folkeskole tenderer til hykleri, når man kigger på det faktiske billede,” siger formanden for det skole- og uddannelsespolitiske udvalg i Danmarks Lærerforening, Dorthe Lange.
Danmarks Lærerforening har lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt tillidsmænd, der viser, at der på et flertal af skoler efter sommerferien vil blive sparet på blandt andet efteruddannelse og muligheden for at give støtte til elever med særlige behov i normale klasser.
”Det er to af de mest centrale elementer i en inkluderende skole, hvor der skal være plads til børn med specielle behov,” siger Dorthe Lange.

Manglende uddannelse

Interesseret i et abonnement? – klik her

Log ind på Kommunen.dk
Glemt kodeord?

HR & uddannelse

Økonomi

Tilmeld dig Kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik

Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57