Service på dansk facon i Jordanske kommuner

Med hjælp fra KL opfører jordanske kommuner servicecentre for borgerne.

demokrati

Af Carsten Terp Beck Nilsson | [email protected]

 

Borgerservice efter dansk model vinder frem i Jordan. 

I industribyen Zarqa, 25 kilometer fra hovedstaden Amman, har kommunen med hjælp fra KL oprettet seks servicebutikker, der skal betjene de knap en million borgere. 

"Vi kan give borgerne bedre service for færre penge," siger Zarqas borgmester Falah Al Omoush.

Og konceptet er godt på vej til at brede sig i ørkenlandet, vurderer kontorchef i KL, Holger Pyndt. Han har leveret teknisk rådgivning til Zarqa Kommune og det jordanske kommuneministerium.

”Det bliver op til den enkelte kommune, om man vil oprette borgerservice, for der findes ikke noget lovkrav om det. Men ifølge vores samarbejdspartnere er det lykkedes at få forankret ideen helt op til departementschefniveau i kommuneministeriet,” siger Holger Pyndt. 

Han hæfter sig ved, at ideen bakkes op fra allerhøjeste plan. Den jordanske konge, Abdullah II, benyttede sin 50 års fødselsdag den 30. januar til at åbne en national one-stop-shop, som det kaldes, på det sociale område. Og i et land, hvor kongen er den øverste myndighed, er det et meget klart signal.

”Vores opfattelse er også, at de kommunale ledelser er med på tankegangen,” siger Holger Pyndt.  

Udviklingen af borgerservice er en del af projektet ”Decentralisering og kommunalforvaltning i Jordan”. Som et led i projektet har KL også hjulpet med til at udarbejde et katalog over måder, kommunerne kan sikre bedre inddragelse af borgerne. 

Projektet er finansieret med fire millioner kroner fra Udenrigsministeriet. Det udløber med udgangen af 2012. 

 

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet