Randers-direktør: Nu kan vi trække en streg i sandet og komme videre
Randers-direktør: Nu kan vi trække en streg i sandet og komme videre

Det er en årelang konflikt mellem kommunen, som er tilsynsmyndighed, og det skandaleramte forsyningsselskab Verdo, der nu afsluttes.
- Vores rådgiver fortæller os, at Verdo betaler det tilbage til forbrugerne, som er aftalt med os, og at Verdo ikke har trukket penge ud af vandselskabet til andre formål, så nu kan vi slå en streg i sandet og komme videre, siger direktør for udvikling, teknik og miljø i Randers Kommune, Jens Heslop.
Han understreger samtidig, at det er politikerne, der skal tage endelig stilling til det arbejde, som kommunens rådgivere netop har afleveret, og som Kommunen.dk har fået udleveret efter aktindsigt. På et møde i teknisk udvalg 10. maj, hvortil hele byrådet inviteres, vil kommunens rådgivere fra BDO og Horten deltage og svare på spørgsmål fra politikerne.
Konfliktens kerne har været påstande om, at Verdo har indregnet udgifter i vandpriserne, som det ikke var lovligt at tage med, fordi vandforsyning skal hvile i sig selv. Kun nødvendige udgifter til at hente vandet op, sende det ud til forbrugerne og til at administrere forsyningen må opkræves hos forbrugerne.
Hvile i sig selv
Hvile i sig selv-princippet blev indført ved lov i 1998, og det indebærer, at en vandforsynings indtægter ikke må overstige dens udgifter, og at vandforsyningen kun må afholde udgifter, der er direkte relateret til den pågældende vandforsynings almindelige vandforsyningsaktiviteter.
Omkostningerne til vandindvinding, distribution, administration, m.v., dækkes af betaling fra forbrugerne.
Kommunalbestyrelsen skal kontrollere vandforsyningernes overholdelse af hvile i sig selv-princippet ved godkendelse af takster.
Kilde: Vandforsyningsloven, Energistyrelsen
Gammel aftale
Striden om vandpriserne i Randers har stået på i flere år. Tilbage i 2015 indgik Verdo og kommunen en aftale om at rydde op i et mellemværende om vandtaksterne fra de forudgående år. Det resulterede i en aftale, hvor Verdo skal betale godt 20 mio. kr. tilbage til forbrugerne ti år frem fra 2015 ved at sænke priserne på vand.
De nye beregninger viser i øvrigt, at Verdo lever op til aftalen og kun mangler at betale en mio. kr. tilbage.
Men i efteråret 2018 fik kommunen en henvendelse fra en af sine eksterne rådgivere som mente, at Verdo ikke betalte tilstrækkeligt tilbage. Det åbnede for en ny strøm af møder og konsulentrapporter og en uforsonlig tone mellem parterne.
Genberegningerne af vandpriserne tilbage fra år 2000 viser, at der i dag ikke er noget større mellemværende mellem Verdo og forbrugerne.
Blandt andet angreb Verdo kommunens rådgivere for ikke at være tilstrækkeligt inde i stoffet. Siden er tonen dog blevet mere ydmyg, og det viser sig, at Verdo selv ikke har haft orden i papirerne.
Verdos rådgiver i sagen, Pernille Aagaard fra advokatfirmaet Energi og Miljø, skriver således i det nye materiale i sagen, "at det af Verdo Vand A/S tidligere indsendte taktsregnskab ikke er udarbejdet efter principperne i vandforsyningsloven".
På den anden side ville en af kommunens rådgivere politianmelde Verdo, da konflikten var på kogepunktet.
Samarbejde
Det seneste år har Verdo og kommunen samarbejdet om at gennemgå 20 års regnskaber. Begge parter har hyret eksterne konsulenter til at bistå med arbejdet, og kommunens rådgivere konkluderer på to afgørende punkter, at forholdene er i orden. Det drejer sig dels om den aftalte tilbagebetaling fra 2015, dels om et beløb på 12,5 mio. kr. som Verdo har været under mistanke for at have trukket ud af vandselskabet i strid med principperne om, at vandforsyning skal hvile i sig selv.
BDO, som er kommunens revisionsselskab, skriver vedr. tilbagebetalingen fra 2015: ”Vi kan bekræfte, at Verdo Vand A/S er i gang med, i henhold til det fremsendte, at tilbagebetale overdækningen til forbrugerne.”
Og angående mistanken om, at Verdo A/S skulle have taget penge ud af vandselskabet, skriver BDO: ”På baggrund af de fremsendte oplysninger er der ikke grundlag for at antage, at der er taget penge ud af Verdo Vand A/S eller Verdo Vand Holding A/S.”
- Genberegningerne af vandpriserne tilbage fra år 2000 viser, at der i dag ikke er noget større mellemværende mellem Verdo og forbrugerne, det er nede på en mio. kr. Det har taget lang tid at komme her til, konstaterer Jens Heslop.
Verdos andre sager
- I årene 2000-2005 opkrævede Verdo Varme 141,7 mio. kr. ekstra uden at søge om tilladelse, og hele beløbet med renters renter skal tilbage til kunderne. Det er i alt 269 mio. kr. Tilbagebetalingen blev indledt 1. juli 2019 og løber tre år.
- I årene 2006-2017 søgte Verdo Varme om godkendelse af den ekstra opkrævning, men ventede ikke på svar. Desuden opkrævede Verdo mere end, Forsyningstilsynet efterfølgende vurderede var korrekt. Verdo slipper med at betale en mindre del af beløbet tilbage, nemlig 149 mio. kr. med renter. Den afgørelse har Verdo indklaget til Energiklagenævnet, men tilbagebetalingen begyndte 1. juli 2020.
- En tredje sag vedrører forrentning af indskudskapitalen i Verdo Produktion, det vil sige varmeværket. Her har tilsynet i et udkast til afgørelse godkendt metoden, men tilkendegivet, at Verdos udregning af den oprindelige indskudskapital i varmeværket var sat 40 mio. kr. for højt, og derved har varmeforbrugerne i perioden 2010-2017 betalt 146,4 mio. kr. for meget.
- En fjerde sag handler om lån mellem Verdos selskaber. Her har Forsyningstilsynet i april 2021 beregnet, at Verdos varmeforbrugere i årene 2013-2018 har betalt for meget og derfor skal have 117,7 mio. kr. tilbage.
- Verdo indregnede i foråret 2020 i selskabets regnskab 70 mio. kr. i nedskrivninger af varmeværket og fjernevarmenettet. Det viste sig at være et gigantisk fejlskøn, for et halvt år senere meddelte Verdo, at værdierne skulle nedskrives med 464 mio. kr. I april 2021 har Forsyningstilsynet beregnet, at varmeværket anlægsudgifter har været sat 102,8 mio. kr for højt, mens anlægsudgifterne til varmerør mv har været sat 345,3 mio. for højt. Det er beløb, som ikke skal tilbage til forbrugerne, men de fremtidige varmepriser vil være så meget lavere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.



























