Partier modtager millioner til valgkamp

Landets ti største byer brugte næsten 20 millioner kroner på politisk arbejde i kommunalvalgsåret 2009. Kommunen har set nærmere på, hvor pengene kom fra, og hvad de blev brugt til.

partistøtte

Af Morten Munkholm | [email protected]

Er der prestige i valget, er der penge i partikassen. Sådan må parolen lyde, når man ser på, hvor mange penge der blev brugt på politisk arbejde i det seneste kommunalvalgår. I alt 18.628.292 kroner brugte partierne i landets ti største kommuner på politisk arbejde i 2009, viser en opgørelse lavet af Kommunen baseret på aktindsigter. Og bag de mange penge står en lang række selskaber, foreninger og privatpersoner, som tilsyneladende føler, de vil få noget ud af at støtte en politisk valgkamp. Enten af ideologiske eller forretningsmæssige grunde.

- Vi støtter gerne de partier, som er i stand til at sætte sig i lønmodtagernes sted og arbejder til glæde og gavn for dem. Også holdt op imod, at vi kan se, hvordan andre partier har rigtig mange midler til at føre valgkamp for, fortæller Helle Nielsen, der både fungerer som formand for LO Fyn og byrådsmedlem for Socialdemokraterne i Odense.

Hun modtog ved valget i 2009 en del kritik for en fælles hensigtserklæring mellem netop LO og Socialdemokraterne, som fortalte, hvad partiet skulle arbejde på, hvis de vandt valget med støtte fra organisationen. Og pengene har givet bonus, mener Helle Nielsen.

- Vi har både fået indført arbejdsklausuler, kædeansvar og kontrol de steder, hvor der skal bygges med offentlige hænder, så vi må sige, at vores punkter er lykkedes, siger hun.

K: Pengene lugter

På den anden side af bordet er De Konservatives formand i Odense, John Wozny, kritisk over for den måde, LO pumpede penge i Socialdemokraterne ved sidste valg.

- Det nytter ikke noget, at man skal gøre gengæld for de penge, man får, siger han og nægter, at De Konservative på trods af et enormt valgbudget i 2009 skulle have lovet hensigter til gengæld for støtte.

- Vores støtter vil gerne have en borgmester, som kan sætte gang i byen og på den måde give dem noget tilbagebetaling. Men det er ikke sådan noget med, at hvis nu vi får nogle penge, så skal vi gøre sådan og sådan, siger John Wozny.

Til gengæld står der på De Konservatives støtteliste en erhvervsklub med navnet Odense Erhvervsklub. De vil hverken ud med, hvem der er medlemmer, hvad medlemmerne betaler, eller hvor meget de støttede med til valget i 2009.

- Nogle af de mennesker, der er med, handler med alle mulige forskellige mennesker i vores samfund. Og de har jo ikke lyst til at få en eller anden etiket på sig, som gør, at folk ikke vil handle med dem, fortæller Rune Kallager, der sidder i bestyrelsen af Odense Erhvervsklub.

Hvem der ellers er en del af foreningen er hemmeligt, og foreningen har heller ikke nogen hjemmeside, der appellerer til nye medlemmer.

Til gengæld er formålet klart: - Vores formål er at skaffe et borgerligt styre. Og det gør vi så ved at støtte den borgerlige valgkamp økonomisk, siger Rune Kallager.

Flere erhvervsforeninger

Også på Frederiksberg eksisterer der en forening, der hvert fjerde år donerer penge til De Konservatives valgkamp. Den hedder Frederiksberg Konservative Venner og bliver administreret af Jørgen Gawinetski, der også er kasserer for De Konservative på Frederiksberg.

- Hele idéen med det er at samle pengene op på en anden måde. Det er penge fra folk, som sidder lidt nærmere inderkredsen. Min kone og jeg deltager også, siger han.

Typisk yder hvert medlem 16.000 kroner til et kommunalvalg.

Men udover nogle byrådsmedlemmer, ham selv og konen Kate, kan Jørgen Gawinetski ikke fortælle Kommunen, hvem der er medlem af foreningen.

- Det er jo helt rigtigt, at det er noget hemmelighedskræmmeri, for de fleste af foreningens medlemmer siger: Det kommer ikke nogen ved, hvem vi er. Og jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Det er nok fra gammel tid, siger han.

Derudover er der to fonde, der gennem mange år fast har støttet den konservative valgkamp på Frederiksberg.

- Den ene er så gammel, at dens formål er at støtte partiet Højre i første kreds på Frederiksberg, forklarer Jørgen Gawinetski.

Også til folketingsvalg

Det er ikke kun, når der er kommunalvalg, de lokale partiforeninger modtager støttekroner. Også til folketingsvalget i 2011 er de blevet brugt til at kanalisere penge over i den nationale valgkamp. For eksempel har Hotel Royal i Århus og LO Kolding støttet med mere end 20.000 kroner i 2011, ligesom Ejendomsselskabet Nordbyen har gjort det, viser Kommunens opgørelse.

- Det er det parti, jeg har stemt på i mange år. Og det er ikke gået så rasende godt, så det var for at støtte til en god kampagne. Og så var det en kandidat, som jeg kendte personligt, så det gik ud på at sikre så mange personlige stemmer som muligt, forklarer selskabets ejer Morten Lykke, der også er adm. direktør i Innovater.

Han har intet problem med at lægge åbent frem, at han donerede 100.000 kroner i håb om, at det ville føre til et bekendtskab på borgen.

- Jeg har ingen idé med, at det skulle fremme hverken mig selv eller mit selskab, så jeg har ingen grund til at skjule noget, siger Morten Lykke.

Også Hjarnø Havbrug fra Juelsminde støttede i 2011 Liberal Alliance i København, igen fordi de kendte kandidaten, Karl Iver Dahl-Madsen, personligt.

- Nu stillede han jo op, så var vi næsten nødt til at hjælpe, siger fiskeavler og direktør, Anders Pedersen.

Ansigtet skal genkendes

Der er forskel på, hvordan støtten bliver brugt af partiforeningerne. I Odense bor Socialdemokraterne gratis til leje hos HK Midt, mens Hjarnø Havbrug gav deres støtte ved at sende to litauiske medarbejdere til København for at hjælpe med at hænge plakater op. Og Morten Lykkes støtte til De Konservative i 2011 blev blandt andet brugt til at holde valgarrangementer, hvor man kunne få en bid brød.

- Det er generelt ikke så mange penge, kandidaterne har til at føre valgkamp for, så jeg føler, at mit bidrag strakte rigtig langt, siger han.

Langt de fleste af pengene går dog til gammeldags kampagnevarer som annoncer og plakater, fortæller flere af de kilder, Kommunen har været i kontakt med.

- Vi går mest efter de lokale medier, siger John Wozny, der er formand for De Konservative i Odense.

Men på trods af et budget på to millioner kroner og en massiv udbredelse af konservative mærkesager, lykkedes det som bekendt ikke Jan Boye at vinde valget.

- Selvfølgelig betyder det noget at have en del penge, men man kan ikke købe sig til en valgsejr. Det er helt sikkert. Det er politikken, der er afgørende, når det gælder, siger John Wozny.

Penge uden slagkraft

Nogenlunde samme toner lyder fra konkurrenten Socialdemokraterne, der på trods af langt færre midler, lykkedes med at vinde valget i Odense.

- Vi fører stadigvæk valgkamp på politik og ikke på penge. Penge er en god ting at have, men vi har vores gode helbred og gode folk til at knokle på, så det er vi glade ved, siger formand Leif Knudsen.

Alligevel bekymrer det i den røde lejr, at fagbevægelsen mister medlemmer, mens erhvervslivet fortsat er i stand til at give store beløb til de borgerlige.

- De har skåret voldsomt ned for deres partistøtteprogram – også til Socialdemokraterne. Der er ikke noget mærkeligt i det, for fagbevægelsen har også markant færre penge til rådighed. Så vi bliver ramt af, at de ikke har lige så mange penge på deres støtteprogram som tidligere, siger formand for SF i Odense, Rudy Madsen.

Partierne i den fynske hovedstad er i øjeblikket i gang med at samle penge sammen til det kommende valg. Men hverken De Konservative eller Socialdemokraterne regner med, at det vil løbe op i de samme summer som i 2009. Mest af alt på grund af krisen.

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet