Ombudsmanden: - Jeg er et stort spørgsmålstegn

Ingen aner, om nogen børn vil henvende sig til det nye børnekontor, der åbner 1. november, erkender Folketingets ombudsmand. Lignende kontorers erfaringer tyder på, at det bliver få

børnejura

Af Laura Fischer Larsen | [email protected]

Børnemalerier på væggene, enklere sprog på hjemmesiden, særligt børnevenlige klageskemaer og mobilchat. Dette er tiltag, der skal gøre Ombudsmandens Børnekontor tilgængeligt for børn og unge, så de selv vil henvende sig med eksempelvis klager over afgørelser om forældremyndighed eller anbringelser.

Børn skal være mere end velkomne til at henvende sig personligt på kontoret. Men udfordringerne ved at opbygge et juridisk kontor, der samtidig er børnevenligt, er store, og ingen erfaringer tyder på succes.

Meget få børn klager

Børn og unge kan i dag henvende sig til børneafdelingen i Ankestyrelsen og underrette om eksempelvis vanrøgt eller anden nedværdigende behandling. Imidlertid viser tal fra Ankestyrelsen over henvendelser, der i 2009-2011 ledte til afgørelser om anbringelser, at kun 12,7 procent af henvendelserne kom alene fra barnet/den unge selv. En anden rapport fra Ankestyrelsen om henvendelser til kommuner fra 2007 blotlægger, at kun én procent af de i alt 1895 henvendelser til kommunerne i undersøgelsen kom fra barnet/den unge selv.

Børnevenligt ombud er en tvivlsom succes

Folketingets ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, nikker genkendende til de beskedne tal. Han indrømmer, at ingen ved, hvor mange børn der i realiteten vil ringe eller dukke op på kontoret.

 ”Vi er lige så stort et spørgsmålstegn på det punkt som alle andre,” siger han blankt.

Han forklarer, at der ikke er nogen teoretisk viden på, om børn og unge vil bruge kontoret selv. Erfaringer fra børnekontorets rollemodel, Barneombudet i Norge, viser ikke store besøgstal fra norske børn.

”I Norge er erfaringen, at ikke så mange børn har henvendt sig, og det er tvivlsomt, hvor meget de vil i Danmark. Men vi samarbejder tæt med Børnerådet og Børns Vilkår, som har Børnetelefonen. Vi har fuldt beredskab klar til at modtage alle de børn, som kunne have lyst til at kontakte os,” forsikrer Jørgen Steen Sørensen.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet