Benjamin Rud Elberth er direktør i Elberth Kommunikation. Han har blandt andet rådgivet politikere, partier, kommuner og regioner. Nu har han skrevet om bog, som skal guide politikere til de kommende valg.
Benjamin Rud Elberth er direktør i Elberth Kommunikation. Han har blandt andet rådgivet politikere, partier, kommuner og regioner. Nu har han skrevet om bog, som skal guide politikere til de kommende valg.
Elberth Kommunikation

Ny bog: Sådan bliver du valgt til kommunalvalget

Kommunikationsrådgiver Benjamin Rud Elberth har skrevet en bog, der næsten garanterer et godt valg. Her fortæller han om misforståelser, myter og alternative metoder til valgkampen.

guide

Af Christian Olesen | [email protected]

"Valgkamp for politikere - Sådan bliver du valgt" er titlen på en ny bog, som vil sætte skub i kommunalvalget og regionsrådsvalget. Forfatteren bag er Benjamin Rud Elberth, og han er specialist i digital kommunikation og har arbejdet med valgkampe de seneste 14 år. Han har blandt andet rådgivet politikere, politiske partier, ministre samt en enkelt statsminister.

- Bogen handler om at vinde valg på tværs af medier i en tid, hvor de greb, der er i valgkampe, er kastet op i luften på grund af digitale medier, sociale medier og corona. Vi har en helt ny medievirkelighed, end da farfar var dreng, og han vandt valg ved at slå en valgplakat op ved det lokale bycenter, siger Benjamin Rud Elberth.

- Så det er en bog, hvor du går fra, hvordan du planlægger din valgkamp til også at eksekvere på tværs af medier, så du får stemmer. Det er der simpelthen behov for. For der er så mange myter og misforståelser om, hvad der virker og ikke virker.

Hvilke myter og misforståelser tænker du på?

- For eksempel at valgplakater virker, og at man skal bare have valgplakater. Men når jeg kigger ned i analyserne og i de praktiske eksempler, kan jeg se, at politikerne stadigvæk ikke aner, hvordan de bruger valgplakater, og hvordan de får dem til at virke, hvis de da overhovedet virker. Der er simpelthen en åbenlys misforståelse om, at valgplakater virker, hvis bare man hænger dem op. For det har forskerne sagt på baggrund af nogle analyser, som er så spinkle, så man ville korse sig, hvis man var videnskabsmand.

  Jeg er tæt på at sige, at hvis man sætter sig og med et frit sind afprøver nogle af de kampagnemetoder, jeg beskriver, så får man et rigtigt godt valg. Jeg siger ikke, man bliver valgt. Men man får et godt valg.

Åndssvage foldere

Han er heller ikke meget for de foldere, mange deler ud.

- Der er kandidater, der stadig render rundt med den der åndssvage firebladede folder, som de får at vide fra partiet, at de skal bestille ved indgangen til valgkampen. Men den folder virker ikke. Der er ikke nogen, der læser den. Og den eneste grund til, at partierne siger, den virker, er, at de ikke har analyseret ordentligt på den.

I stedet foreslår Benjamin Rud Elberth, at politikerne uddeler merchandise på gaden.

- Det skal være merchandise, som har noget gemmeværdi, hvor vælgerne føler sig forkælede og føler, at de skylder noget. Så får man en vælger til at tænke: "Jeg må hellere betale tilbage for det her materiale på en eller anden måde." Det tænker de bestemt ikke med en folder.

Interviews med 30 politikere

Bogen bygger på eksempler fra valgkampe, hvor Benjamin Rud Elberth har rådgivet. Og så bygger den på interviews fra 30 forskellige politikere, som fortæller om deres egne erfaringer.

- Jeg har haft masser af kandidater, som jeg har fået valgt på baggrund af de metoder, jeg skitserer i bogen. I virkeligheden er der ikke noget hokus pokus. Det er praktiske eksempler fra det virkelige liv, som, jeg godt vil stå på mål for, virker. Jeg er praktiker, jeg er ikke forsker, siger han.

Hvilke virkemidler gør sig særlig godt til kommunalvalget?

- Nærhed. Man skal forstå, at vælgeren til kommunalvalg har et meget, meget snævert verdenssyn. De vil have noget meget nært og lokalt. De vil også gerne have meget personlig kontakt modsat et folketingsvalg, hvor man faktisk godt kan vinde valg, hvis man stiller sig i den ene ende af kredsen og råber ned til den anden ende. Det kan man bare ikke til et kommunalvalg. Så det personlige møde er vigtigere.

- Og så er der lokalpressen. Hvis du kan komme på den lokale tv-station som TV2 Lorry, når du er i København, så er det stærkere, end hvis du var på TV2, og du var folketingskandidat. Der er nogle andre mediemekanismer, der gør sig gældende.

- Så du skal i højere grad forsøge at give vælgerne et meget solidt håndtryk i en tid, hvor du ikke må give håndtryk.

Benjamin Rud Elberth er cand. mag. i dansk fra Aarhus Universitet og har en master i Cross-Media Communication fra Københavns Universitet. Foto: Elberth Kommunikation

Selvom bogen er en valgguide på 465 sider, giver Benjamin Rud Elberth ikke pengene tilbage, hvis en kandidat ikke får stemmer nok. For hvis kandidaten stiller op for det forkerte parti i den forkerte kommune, kan det være en umulig mission.

- Det skal forstås sådan, at jeg kan kæmpe alt, hvad jeg vil, hvis jeg stiller op for De Radikale oppe i Gribskov. Men det får jeg ikke valg på, uanset hvor god en valgkamp jeg fører. For hvis ikke De Radikale har vælgertilslutning i den pågældende kommuner, bliver jeg bare ikke valgt.

- Hvis jeg stiller op i en kommune, hvor der er mulighed for at få valg, og jeg læser bogen og lytter og gør mig umage, så er det lige før, der er garanti og pengene tilbage. Nu vil jeg ikke have, der kommer 10.000 kandidater og siger, at de har købt min bog og vil have pengene tilbage.

- Jeg er tæt på at sige, at hvis man sætter sig og med et frit sind afprøver nogle af de kampagnemetoder, jeg beskriver, så får man et rigtigt godt valg. Jeg siger ikke, man bliver valgt. Men man får et godt valg.

Bøger

Demokrati

Kultur

Politikerliv

kv21-banner
Tilmeld dig nyhedsbrevet