Kommunen.dk
MENU

Når politikere skifter side: En gråzone eller en sund del af demokratiet?

Danmark er et af de få lande, som ikke har regler for jobskifter fra politiske positioner til interesseorganisationer, og det skaber risiko for interessekonflikt, mener forsker. Omvendt vil fravalgte borgmestre gerne bruge deres erfaring til at skabe positive forandringer.

Når politikere skifter side: En gråzone eller en sund del af demokratiet?

Danmark er et af de få lande, som ikke har regler for jobskifter fra politiske positioner til interesseorganisationer, og det skaber risiko for interessekonflikt, mener forsker. Omvendt vil fravalgte borgmestre gerne bruge deres erfaring til at skabe positive forandringer.
Nick Hækkerups skifte fra magtfuld minister til en direktørpost hos Bryggeriforeningen har genantændt en gammel diskussion om den politiske svingdør.
Nick Hækkerups skifte fra magtfuld minister til en direktørpost hos Bryggeriforeningen har genantændt en gammel diskussion om den politiske svingdør.
Foto: Philip Davali, Ritzau Scanpix

Da Simon Aggesen kom hjem fra valgnatten, hvor De Konservative tabte borgmesterposten efter 112 år ved roret, mødte den detroniserede borgmester sin femårige søn i døren. 

- Vandt du, far? 

Simon Aggesen måtte sige nej. Sønnen krammede Simon Aggesens ben så hårdt, han kunne. Så var der mere tid til at lege, svarede sønnen. Det er en episode, der satte sig i Simon Aggesen, som stod og skulle finde sig selv efter en tumultarisk periode. 

- Jeg havde altid vidst, at jeg på et tidspunkt skulle prøve en hverdag uden partipolitik. Jeg havde dog ikke regnet med, at det lige skulle være ved det seneste valg, fortæller han. 

I midten af marts valgte Simon Aggesen at stoppe i politik og træde ud af kommunalbestyrelsen. I stedet startede han sit eget rådgivningsfirma, Mellem. 

- Mit mål er at gøre lokalplansagerne grønnere, allerede inden de når forvaltningen og det politiske niveau, men også at hjælpe de private til bedre at forstå og respektere de lokale processer og forhold. Som borgmester oplevede jeg i hvert fald, at der ofte var behov for en “oversætter” mellem de private og kommunen. Det var bestemt ikke alle, som formåede at gøre en heldig entré, siger Simon Aggesen.

Dyrebar viden til salg

Men det er ikke uproblematisk, når politikere skifter mellem tillidshverv og det private arbejdsmarked, mener Sarah Steinitz, sociolog og forfatter til flere bøger omkring magtfordelingen i Danmark.

20210305-152504-1-3589x5025ma 
Forfatter og sociolog Sarah Steinitz efterlyser regler for, hvilke jobs politikere må skifte til fra politiske erhverv. Regler skal være til fordel for både politikerne selv og demokratiet. 
Foto: Linda Kastrup, Ritzau Scanpix

- Danmark er et af de få lande uden regler på området. Der har været en art berøringsangst og en tro på, at alting foregår efter bogen i Danmark, og at vi ingen korruption har og generelt er demokratiske dukse, siger hun.

Men undersøgelser fra blandt andre Transparency Denmark viser, at der er problemer i Danmark med fx erhvervsklubber og manglende svingdørspolitik. Indtil nu har diskussionerne dog ofte drejet sig om jobskifter fra Christiansborg, men vi bør også være kritiske, når lokalpolitikere får nyt job, mener Sarah Steinitz. 

 - Der kan i høj grad være tale om interessekonflikter. Man sidder som politiker med en privilegeret adgang til informationer eller politik, som ikke er trådt i kraft endnu, siger Sarah Steinitz og tilføjer: 

- Når tidligere borgmestre går ud og rådgiver om politiske processer eller laver lobbyarbejde, er det et godt eksempel på, at man kan bruge den viden, man har haft inde i huset, når man kommer ud af huset. Som politiker har man en privilegeret adgang til informationer og politik, som kan være guld værd på den anden side af bordet.

Fra politik til erhverv

Kristian Würtz, Aarhus

Valgplakaterne var printet og hængt op i Aarhus forud for KV21, da rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse Kristian Würtz meddelte, at han forlod lokalpolitik til fordel for en direktørstilling for Brabrand Boligforening. Den tidligere rådmand er selv opvokset i Åbyhøj og Brabrand. 

- Han kender den almene boligsektor, om nogen har han politisk tæft (...) Vi har gennem tiden haft flere berøringsflader med ham og ved, hvor dygtig og handlekraftig han er, udtalte formand for Brabrand Boligforening Keld Albrechtsen i forbindelse med ansættelsen.

Jacob Bjerregaard, Fredericia

Det blev til to jobskifter for Jacob Bjerregaard, der i december 2020 meddelte, at han stoppede som borgmester for at tiltræde en direktørstilling i kommunikationsbureauet Advice. Da sagen om særbehandling begyndte at rulle, valgte Jacob Bjerregaard at trække sig, før han begyndte. I juni 2021 fik han nyt job hos Public Affairs-virksomheden Grace. 

“De opgaver, vi løser i Grace, kræver indgående kendskab til det politiske system og forståelse for de politiske processer. Derfor har vi brug for kompetencer med erfaring, der kan håndtere politisk kompleksitet – og det kan Jacob,” skrev virksomheden på sin egen hjemmeside. 

John Dyrby Paulsen, Slagelse

Efter nederlaget ved KV21 skulle John Dyrby Paulsen finde sig et nyt job. I slutningen af februar kunne den tidligere borgmester sætte sig i direktørstolen hos brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet. Overfor TV2 Øst peger han selv på, at han som folketingspolitiker og borgmester har opbygget et stort netværk, der kan komme ham til nytte i det nye job.

- Som kommunalpolitiker finder man hurtigt ud af, hvor stor indflydelse kommunalpolitik har på den grønne omstilling (...) Jeg ved, hvordan en kommune arbejder, så det kan jeg tage med mig til Dansk e-Mobilitet, siger John Dyrby Paulsen til TV2 Øst.

Jørn Pedersen, Kolding

Den tidligere Kolding-borgmester genopstillede ikke til KV21 efter 12 år på borgmesterposten. I stedet er han blevet udviklingsdirektør for Vision Estate, hvor han blandt andet skal være med til at udvikle et af landets største byggeprojekter, Vision Park – som han i øvrigt var med til at tage første spadestik til som borgmester året før. 

- Rent fagligt er han (Jørn Pedersen, red.) ganske enkelt den bedste til at løfte opgaven. Han kender alt til by- og erhvervsudvikling, og så har han et rigtig godt netværk, ikke kun i Kolding, men i hele Danmark, udtalte medejer i Vision Estate Jørgen Schou i forbindelse med jobskiftet. 

Ønsker at bidrage

Arbejdet som borgmester er ikke et normalt job. Borgmestre står normalt i en markant anden situation end ministre, som typisk bliver i jobbet som fuldtidspolitikere. De fleste borgmestre skal derimod ud og finde sig et helt nyt job, hvis de taber valget.

- Det kan være forbundet med tab af identitet og for nogle nærmest med skam at blive fravalgt i fuld offentlighed til noget, som har fyldt en enormt stor del i deres liv, fortæller Kalle Syberg Kjær, centerchef hos Komponent. 

Komponent tilbyder blandt andet sparring og forløb for tidligere borgmestre, der kan have brug for hjælp til at finde det rette job. 

- Det er vigtigt, at vi har et tilbud til dem, der påtager sig en vigtig rolle for fællesskabet, og hjælper dem videre, siger Kalle Syberg Kjær. 

Men selvom borgmestre har stået i spidsen for både et byrådsflertal og i spidsen for en kommune, så kan det være svært at overføre de erfaringer til et “almindeligt job”. 

- Det er svært at oversætte de kompetencer, man har fået som borgmester til en ny jobsøgning, men de fleste ønsker at bruge den viden, de har tilegnet sig, og bidrage i samfundet, siger Kalle Syberg Kjær.

Magt er undervurderet

Selvom borgmestrenes jobskifte ofte går under mediernes radar, skal man ikke undervurdere, hvor meget magt borgmestrene har, mener Christoph Houman Ellersgaard, lektor på CBS. 

- Særligt borgmestrene i de større byer og de etablerede bykonger har en ret stor magt. Generelt har borgmestre tættere bånd til det lokale erhvervsliv end fx politikerne i Folketinget, siger Christoph Houman Ellersgaard, der har været med til at kortlægge den danske magtelite sammen med blandt andre Sarah Steinitz. 

Ifølge Christoph Houman Ellersgaard repræsenterer magt mange forskellige ting, men forskerne ser på, hvem der er interessant for andre, hvorvidt man sidder i formelle netværk eller bliver inviteret med til at træffe beslutninger på andre områder. Borgmestre sidder med i bestyrelser i fx lufthavne, forsyningsselskaber eller regionale erhvervsråd og bliver dermed bragt i spil med andre magtfulde aktører, påpeger Christoph Houman Ellersgaard.

Derudover sidder borgmestrene i en privilegeret situation ude i kommunen. 

- Typisk er de den eneste fuldtidspolitiker i kommunen og bliver et vigtigt bindeled mellem det politiske system og embedsværket. De er de eneste, der kender både det kommunale bureaukrati og ved, hvordan det lokale byråd virker, og hvilke stopklodser der er der. Dermed har de adgang til unik viden, som gør dem meget attraktive, hvis man gerne vil navigere i det politiske landskab, siger Christoph Houman Ellersgaard.

En del af problemet er i dag, at der helt mangler regler for området. I Norge har man et eksternt råd, der rådgiver ministre på, hvornår der er risiko for interessekonflikter, hvis de skifter job. 

Sarah Steinitz mener, at lignende råd kunne være med til at skabe klarere rammer for politikerne om jobskifte i Danmark. Sådan et eksternt råd kan enten være et statsligt anliggende eller etableres i KL-regi for lokalpolitikere, foreslår Sarah Steinitz. 

- Nærmest alle løsninger er bedre end ingenting, som det er i dag.  

Bevægelighed kan styrke demokratiet
20190314-151537-4-5322x3554ma 
Advokat og tidligere borgmester i Frederiksberg Simon Aggesen vil ønske, at afstanden mellem det private og det politiske blev mindre, da politik i mindre grad vil blive anset som en karrierevej, men som et midlertidigt tillidshverv. 
Foto: Linda Kastrup, Ritzau Scanpix

Ifølge Simon Aggesen handler hans jobskifte om at skabe en positiv forandring for landets kommuner og borgere. 

- Politik har altid været et tillidshverv for mig, og jeg har aldrig opfattet det som en karrieremæssig trædesten til noget andet. Men selvfølgelig er det en erfaring, som har givet mig en læring og flere nuancer på livet.  

Simon Aggesen, der tidligere også har været advokat, påpeger, at vi som samfund skal være glade på de tidligere politikeres vegne, når de finder sig til rette på arbejdsmarkedet efter en periode i politik – uanset om de vender retur til deres oprindelige job eller bruger deres politiske erfaringer i et nyt: 

- Egentlig ville jeg ønske, at afstanden mellem det private og politiske blev mindre, og bevægeligheden blev større. At flere opfattede politik som et tillidshverv, man varetager for en periode af sit liv – ikke en karrierevej. At flere gik ind i politik for en periode af deres liv. Det ville styrke vores demokrati og de beslutninger, som træffes.  

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR