Lokalpolitikere er uprofessionelle på sociale medier

Partiforeninger og deres kandidater satser stort på sociale medier i valgkampen. De er blevet dygtigere siden 2009 – men ikke dygtige nok, mener eksperterne.

se mig

Af Benjamin Holst | [email protected]

Fra landsbytosser til bykonger: Lokalpolitikere har for alvor lagt valgkampen ud på de sociale medier. I Kommunens landsdækkende rundspørge til lokale partiformænd svarer 75 procent, at man benytter sig af nye strategier i valgkampen – og at disse fortrinsvis omfatter Facebook og Twitter.

- De sociale medier er blevet en naturlig del af vores hverdag. Det var de ikke på samme måde i 2009. I år bruger vi meget mere tid på at møde vælgere på gaden fremfor at bruge penge på annoncer i aviser. Vi bruger derimod meget tid de steder, hvor vi kan komme ud til mange mennesker, uden det koster noget særligt, skriver en af de i alt 205 partiformænd, der har valgt at deltage i Kommunens rundspørge.

I partiformændenes skriftlige svar optræder ‘Facebook’ i alt 56 gange. Men selvom lokalpolitikerne opretter profiler og er aktive på Facebook, Twitter og de øvrige sociale medier, kan de risikere at spilde tiden, mener flere eksperter.

- De er simpelthen ikke dygtige nok til det. Man skal have en professionel tilgang til at bruge Facebook – også som politiker. Men det har forsvindende få af de politikere, vi ser. Landspolitikere får rigtig god rådgivning, men ude lokalt har politikerne typisk den holdning, at ‘jeg kender lokalområdet. Det der Twitter, dét bruger vi ikke herude’, siger Benjamin Rud Elberth, tidligere digital chef for Socialdemokraterne og i dag rådgiver for flere lokale spidskandidater.

Han er ikke i tvivl om, at politikere kan flytte vælgere via de sociale medier, og at kampagnekronerne giver et bedre afkast på Facebook og Google end i den lokale avis. Lokalliste-kandidater kan være udfordret på økonomien, men for dem, der har et større parti i ryggen, er der ingen undskyldning for ikke at blive klogere:

- De bruger typisk pengene på kuglepenne, balloner, foldere og møder, hvor der kommer fem mennesker. Hvis bare de gad troppe op til nogle af de kurser, deres partiorganisationer holder, men det er der næsten ingen, der gør. Det drejer sig som regel kun om en håndfuld af de unge kandidater, siger Benjamin Rud Elberth, som er skuffet over, at politikere ikke er blevet mere professionelle på Facebook siden valget i 2009.

Facebook som quick fix

I forbindelse med sidste kommunalvalg skrev social media-eksperten Kim Elmose kronikken ‘Ingen twitter i Ringkøbing’, der netop satte fingeren på mismatchet mellem politikeres begejstrede brug af de sociale medier og de nye platformes egentlige effekt i valgkampen. I dag er politikerne mere professionelle, men der er stadig et stykke vej endnu, mener han:

- Der er noget happy-go-lucky over den måde, de bruger de sociale medier på. Nogle har svært ved at finde deres egen stemme, og så forsøger de at kopiere andres tone. Nogle bruger det som et slags quick fix til at nå vælgerne, siger Kim Elmose, der i dag stiller op som kandidat for De Radikale i Roskilde.

Alle eksperter, Kommunen har talt med, peger på, at de sociale medier først og fremmest skal betragtes som et supplement til, men ikke som en erstatning for de mere traditionelle midler – eksempelvis presseomtale.

- Danskerne ved jo udmærket, at man ikke får et nuanceret billede af politikere ved udelukkende at følge dem på de sociale medier, siger Pernille Tranberg, journalist, tidligere redaktionel udviklingschef ved Berlingske Media og forfatter til bogen 'Fake It', der går kritisk til de sociale mediers udnyttelse af brugeroplysninger.

- Du kan overhovedet ikke sammenligne det. Det sociale medie er primært en distributør af dine budskaber og et debatforum. Hvor det traditionelle medie har professionelle journalister, der stiller kritiske spørgsmål og undersøger fakta kritisk, så har det sociale medie en masse brugere, der indimellem stiller kritiske spørgsmål, men ofte er det jo dem, der i forvejen stemmer på Venstre, der følger en Venstre-politiker, siger Pernille Tranberg.

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet