Kommuner investerer i film og tv-serier

Antallet af kommuner, der støtter film- og tv-produktioner økonomisk som led i en brandingstrategi, er steget markant. Brandingekspert kalder det en naturlig udvikling.

branding

Af Søren Engelbrecht | [email protected]

Der er en stigende tendens til, at især jyske og fynske kommuner investerer markedsføringskroner i film- og tv-produktioner. En undersøgelse foretaget af avisen Kommunen viser blandt andet, at syv jyske kommuner sammenlagt har investeret lidt over seks millioner kroner i film- og tv-produktioner, der er udkommet i 2015.

Det er især inden for de sidste fem-seks år, at kommunerne uden for hovedstaden er begyndt at kigge mod det store lærred. Indehaver af Koncept Marketing, Anette Christensen, ser det som en naturlig udvikling, at den kommunale branding er rykket over på filmmediet, når vi er i en tid, hvor urbanisering, digitalisering og storytelling er i højsædet.

“Det er en markedsføringstendens, hvor filmmediet har lagt sig i førersædet og overtaget pladsen efter andre gængse former for reklame. Og det er stadig i sin spæde fase,” siger Anette Christensen til Kommunen.

Giver økonomisk afkast

Den Vestdanske Filmpulje, en fond bestående af ti jyske kommuner, der alle har et fælles ønske om at brande sig gennem film og tv-serier, har undersøgt værdien af kommunernes investeringer, og den viser, at pengene kommer 3,9 gange igen. Leder af Den Vestdanske Filmpuljes sekretariat, Carsten Holst, forklarer, at det ikke kun skyldes kommunens brandingværdi - det er også selve optagelserne.

“Det er hoteller, billeje, lønninger til håndværkere og filmarbejdere, det er kost, benzin og så videre. Pengene bliver simpelthen fire gange mere værd,” siger han.

Frederikshavn Kommune er et meget aktuelt eksempel, da de gemmer sig bag den fiktive by Norskov i TV2’s serie af samme navn. Kommunen har støttet produktionen med 500.000 kroner, og ifølge konsulent i Frederikshavn Kommune Dorthe Iversen vil det give yderligere afkast end de 3,9 gange den oprindelige udgift.

“Erhvervslivets yderligere investering i samarbejdet har ifølge tal fra TV2 en værdi i omegnen af 25 millioner kroner,” siger hun.

Samarbejde gennem fonde

Mens jyske kommuner både investerer selvstændigt og gennem samarbejdet i Den Vestdanske Filmpulje, så foregår al støtte gennem samme fond i det fynske. Samarbejdet FilmFyn består af otte kommuner, hvoraf seks har ejerskab, og de betaler hver 44 kroner per borger om året til fællesskabet, og direktør i FilmFyn Bo Damgaard henviser ligeledes til afkastet på 3,9 gange pengene igen.

For ham og medlemmerne er det vigtigt, at al henvendelse fra produktionsselskaber går gennem FilmFyn, så de kan vurdere, hvor det er mest oplagt. De har nemlig, ligesom Den Vestdanske Filmpulje, en fælles interesse i at trække flere produktioner ud af København, og det sker bedst bedst ved samarbejde på tværs af kommunegrænser.

“Man får mest muligt ud af pengene ved at stå skulder ved skulder og skabe en synergi, for ellers bliver det vanskeligt at skabe et godt miljø,” siger Bo Damgaard til avisen Kommunen.

 

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet