Kommunen skal være Danmarks arbejdsplads nr. 1
Kommunen skal være Danmarks arbejdsplads nr. 1
Når jeg og mange andre borgere med snert af system- og politikerlede tænker på ’det kommunale’, så tænker vi desværre primært på sminkede spareplaner, dårligt undervisningsmiljø i skolerne, fabrikslignende dagtilbud, folieret og kold ældrepleje, fleksibilitet som en betonklods, erhvervsforståelse på nulpunktet, innovation på gamle flasker, medarbejdere uden ejerskab, politisk tovtrækning og service a la uendelig ørkenvandring i en telefonkø.
”Hov hov, så slemt er det altså ikke, der er mange dygtige medarbejdere i …”. Og ja, det ved jeg godt. Jeg siger bestemt ikke, at det, jeg konnoterer med ’det kommunale’, på nogen måde er et retvisende billede af hverken kompetence- eller serviceniveauet i de danske kommuner. Desværre fungerer det bare sådan, at et image er selvforstærkende. Derfor bliver mediernes ofte kritiske vinkling på de kommunale tilbud og de kommunalt ansattes frustration over hæmmende strukturer pludselig til det fulde og forvrængede billede af kommunen i hovedet på borgeren. Og det er borgeren, som kommunen er til for – og hvis ens målgruppe og kernekunde ikke primært har gode oplevelser associeret med sin leverandør og serviceudbyder, så bliver man en dårlig kunde. Altså en uengageret og utilfreds borger i denne kontekst.
”Det skal ikke præmieres at være hurtig, kortsigtet eller den mest opsigtsvækkende kommune. Nej, det skal anerkendes og dyrkes at være den mest givende, værdiskabende og favnende kommune.”
Kommunerne skal sikre borgere og virksomheder den bedst mulige service, og det kan man i min verden kun ske gennem engagerede medarbejdere og empatisk ledelse. Mit budskab er, at kommunen skal være Danmarks bedste arbejdsplads! Når byens borgere og virksomheder mærker og deler den stolthed, som lyser ud af den daglige kontakt med de kommunalt ansatte, så vil byen og kommunen vokse på både den sociale, den miljømæssige og økonomiske bundlinje. Troen på fremtiden, tilliden til hinanden og den pioneragtige ejerskabsfølelse kan nemlig flytte bjerge. Og hvis det er bjerge af papir, pamperi, pengeproblemer og distanceret ledelse – så er de værd at flytte.
I dag omtales det offentlige ofte med sarkasme eller ironi. Det er der sikkert flere årsager til, og dem skal vi til livs, hvis vores velfærd og danske samfundsmodel skal blomstre under pres fra konkurrencesamfundet og den globaliserede verdens effektivitetstyranni. Det vigtige for mig er, at vi giver ansvaret og tilliden tilbage til de offentligt ansatte og vores kommuner. Det skal ikke præmieres at være hurtig, kortsigtet eller den mest opsigtsvækkende kommune. Nej, det skal anerkendes og dyrkes at være den mest givende, værdiskabende og favnende kommune.
Hvordan begynder vi denne kommunale revolution? Jamen som nyvalgt folketingsmedlem for Alternativet synes jeg, at vi skal stoppe med kritikken og undskyldningerne – og begynde med os selv. Vi skal begynde på en frisk, hvor vi som medarbejdere i det offentlige ALDRIG giver andre skylden for den indsats, vi leverer. I stedet skal vi tillade os at tage ansvar for hver eneste handling, vi foretager os, og ikke mindst tage ansvar for at sige fra hver gang, vi stilles i en situation, som vi ikke synes er rimelig. Sig fra overfor nedværdigende og negativ adfærd og sig ja til de værdier, du tror på - så er du med til at bevæge din kommune i den rigtige retning.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.