Klumme/
Giv kulturen en stemme i AI-udviklingen
Klumme/
Giv kulturen en stemme i AI-udviklingen

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
”Alle hjerner på dæk,” lød det fra centerleder Rebecca Adler Nissen, da CAISA – det nye forskningscenter for kunstig intelligens og samfundsansvar – blev lanceret i maj.
Det er en opfordring, der skal runge langt ud over universitetsverdenen. For vi står midt i en samfundsomstilling, hvor kunstig intelligens er ved at trænge ind i alle dele af vores liv – og vores demokrati.
Derfor skal kulturområdet også med ombord. AI er allerede godt på vej ind i de danske kommuner. På Kommunernes AI-landkort kan man følge med i en spændende og mangfoldig udvikling:
Fra projekter, der automatiserer referatskrivning og optimerer ruteplanlægning, til chatrobotter, der guider borgerne, og varslingsteknologi, der håndterer klimarelaterede risici.
Alligevel glimrer kulturområdet ved sit fravær. Kun få projekter – som en historisk baseret turistguide og borgerinddragende byudvikling – har fundet vej. Det er på tide, at det ændrer sig.
Kulturens digitale fundament
Danmark har en stolt tradition for at indsamle og systematisere data på kulturområdet. Vi har opbygget nationale registre over museers samlinger, biblioteksudgivelser og arkivalier, som i dag giver os mulighed for at søge og låne på tværs af landet.
Kulturinstitutioner har taget digitale formater til sig med stor entusiasme – fra e-bøger og streaming, til online billetsalg og QR-baseret formidling. Kulturområdet har altså fundamentet. Kulturområdet har erfaringerne og kulturområdet har brugerne.
Med generativ AI opstår nye spørgsmål. Skal vi til at uddele kulturpriser til værker skabt af algoritmer? Hvad betyder det for ophavsret, sprog og kulturel mangfoldighed, hvis teknologien producerer indhold i et standardiseret sprog og udtryk? Eller – kan vi i stedet bruge teknologien til at nedbryde barrierer, gøre viden mere tilgængelig og skabe nye veje til deltagelse og forståelse?
Svaret afhænger af, hvordan vi vælger at bruge teknologien. Og her kan kommunernes kulturudvalg spille en helt central rolle ved at insistere på, at kulturområdet skal være en tydelig del af kommunens brug af AI.
Kulturudvalgenes nye ansvar
Kulturområdet – med dets mange frivillige, ildsjæle og institutioner – er et af de mest engagerede samfundsfelter, vi har. Men det er samtidig sårbart over for teknologiske kvantespring, hvis ikke der etableres stærke strategier og samarbejder. For den enkelte forening eller kulturinstitution kan det være uoverskueligt at gå ind i AI-området alene.
Derfor er det afgørende, at kulturudvalgene tager teten og skaber rum for diskussion, udvikling og partnerskaber. Hvordan kan AI bidrage til formidling, deltagelse og nye publikumsoplevelser? Hvordan sikrer vi, at teknologien styrker – ikke svækker – demokratiet og diversiteten i vores kulturelle udtryk?
Kulturen skal have en stemme
Når Danmark skal tegne rammerne for brugen af kunstig intelligens, må kulturen ikke stå udenfor. Vi har en enestående mulighed for at præge udviklingen og sikre, at AI ikke kun handler om effektivisering, men også om dannelse, forståelse og fællesskab.
Så lad os få alle hjerner på dæk – også dem, der brænder for kulturens kraft og betydning i et levende demokrati.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.