Frustration på Kystbanen

Driften på Kystbanen er elendig. Nu vil transportministeren have ekstern bistand til at undersøge problemerne, men det kniber med tålmodig heden på strækningen. 

transport

Af Mia Tang | [email protected]

Alle kan blive enige om, at hverken rettidighed, information eller service er god nok på Kystbanen. Hvert år benytter 20 mio. passagerer togstrækningen. På nærmest daglig basis kigger de langt efter toget både morgen og aften, og næsten lige så hyppigt får de ingen information om, hvorfor toget er forsinket eller aflyst. 

Borgernes frustration er så markant, at fire borgmestre på strækningen nu har skrevet til transportminister Lars Barfoed (K) for at få en løsning på problemerne. Siden januar har ruten været drevet af DSB i samarbejde med det engelske firma First, men det har været en slem skuffelse, siger Fredensborgs borgmester, Olav Aaen (V).

”DSB har vi jo klaget over i mange år, så vi havde håbet, at det engelske firma kunne tilføre ny ekspertise og højne niveauet. Men sådan er det ikke gået, og det her må de simpelthen kunne gøre bedre,” siger han. 

Ministerens task force

Transportminister Lars Barfoed (K) har lyttet til kritikken og valgte i den forgangne uge at indkalde DSBFirst, DSB, Banedanmark og Trafikstyrelsen til et møde. Resultatet blev, at en task force ledet af Trafikstyrelsen nu skal overføre en række metoder fra S-togs-driften, så problemer forhåbentlig kan løses hurtigere, og passagerne få bedre information. 

Også ministeren mener, at forholdene for pendlerne på Kystbanen har været klart utilfredsstillende. Derfor besluttede han samtidigt at indhente ekstern ekspertbistand, som sammen med de forskellige aktører skal komme med bud på en forbedret regularitet. 

”Dette arbejde vil først og fremmest have fokus på udformningen af køreplanen og andre tiltag, der kan øge køreplanens robusthed (…). Jeg forventer, at der i begyndelsen af det nye år foreligger et resultat af dette arbejde,” siger Lars Barfoed i sin pressemeddelelse. 

Spild af tid – igen 

Mens borgmester Olav Aaen ser positivt på, at man nu har fået sat fokus på problemerne, kniber det gevaldigt med tålmodigheden i nabokommunen Hørsholm. Her mener borgmester Uffe Thorndal (løsgænger), at problemerne burde kunne løses her og nu. 

”Jeg foretrækker konkret handling frem for mere papirarbejde og rapportskriveri. Dette er bare en måde at forsinke tingene yderligere på, men her er problemet jo åbenlyst. Der mangler simpelthen kapacitet,” siger Uffe Thorndal. 

Samtidigt peger han på, at skinnenettet er blevet voldsomt forsømt gennem en lang årrække, og mener, at Kystbanen er et af de steder i landet, som bør stå forrest i køen til nye trafikinvesteringer. 

”Helt konkret så koster det mere, når toget er forsinket en time på Kystbanen, end det gør i eksempelvis Vestjylland. Vores befolkningstæthed er langt højere, og borgerne er blandt de mest veluddannede og højst lønnede i landet. Så der tabes store summer, når de ikke når frem til arbejde i tide,” siger Uffe Thorndal. 

Men pendlerne må altså væbne sig med tålmodighed lidt endnu. I mellemtiden vil de fire borgmestre nu blive inviteret til møde hos Lars Barfoed. Udover de nuværende problemer vil det samtidigt blive diskuteret, om Kystbanen og Øresundstrafikken på længere sigt skal inddrages i S-togs-systemet, når de nuværende kontrakter udløber i 2018.

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet