Folkemødet er millioner værd for Bornholm

Brandingværdien kan løbe op i et trecifret millionbeløb.

guldæg

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

Fuldt bookede hoteller og travle restauratører skæppede godt i kassen de dage, som Folkemødet stod på. Men økonomisk er gevinsten langt større.

I år har Bornholms Regionskommune måttet tage cirka halvanden millioner kroner op af kommunekassen til arrangementet, men det er ikke noget imod den ekstraomsætning som øen forventer. Bare de fire dages ekstra indtjening får turismeindustrien til at juble.

”Mit skøn er, at vi taler om et sted mellem 16 og 20 millioner kroner i ekstra omsætning. Faktisk tror jeg, at vi kommer til at passere de 20 millioner kroner,” siger Paw Brylet, konstitueret direktør for Destination Bornholm. 

Samlet set forventer Folkemødet udgifter på omkring 3,1 millioner kroner i, men hovedparten af udgifterne bliver betalt af eksterne midler fra fonde, organisationer og puljer.

Desuden er den kortsigtede indtjening ikke noget imod den eksponering og promovering, som øen på lang sigt vil kunne lukrere på. Brandingværdien heraf kan meget vel vise sig mange gange mere værd, når man ser tilbage om fem år, siger Kresten Schultz Jørgensen, direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency.

”Det kan sagtens være et trecifret millionbeløb. Det er jeg næsten sikker på,” siger han.

Derfor skal man heller ikke vurdere succesen ud fra enkelte års omsætning.

”Det er ikke så afgørende, om danskerne kommer til Bornholm og putter deres penge i bøssen med det samme. Det afgørende er, at man de kommende år har Bornholm inde på radaren, og der er ingen tvivl om, at sådan en begivenhed her er med til det,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Bliver på Bornholm

Alle de menige bornholmere er dog ikke sådan lige at imponere. En taxachauffør udtrykte bekymring over, at kommunen på den ene side bruger så mange penge på arrangementet, men samtidig har været nødt til at genåbne budgettet for 2012 og finde besparelser for mellem tre og fem millioner kroner. Men der er ingen grund til bekymring, mener borgmester på Bornholm Winni Grosbøll (S).

”Det er rigtig fornuftigt at bruge kommunale midler til at matche eksterne midler og skabe den omsætning, som vi har skabt her,” siger hun.

Winni Grosbøll lægger vægt på fortællingen om Bornholm, der kan åbne danskernes øjne for, at Bornholm kan være et attraktivt sted både at bo, besøge og investere i.

Igen i år har der været politiske røster om at flytte arrangementet rundt mellem landsdele så andre kommuner kan have glæde af arrangementet. Men for Winni Grosbøll er der ikke tvivl om, at Folkemødet skal være på Bornholm i hvert fald indtil 2015.

Alt tyder da også på, at Folkemødet kun bliver en mere guldrandet forretning. Festivalen er vokset eksplosivt bare de to første år. Antallet af teltpladser er vokset fra 30 til 160, og allerede lørdag rundede Folkemødet ifølge politiet 20.000 deltagende, mod 10.000 i alt sidste år. Samtidigt vurderer Destination Bornholm, at øen har haft mere end 10.000 overnatninger ud over, hvad der er normalt for denne periode. Og når det regner på Bornholms turismeindustri, så drypper det også i kommunens kasse.

Kultur

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet