Få valget og hverdagen til at smelte samme
Få valget og hverdagen til at smelte samme


Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Kommunalvalgkampen er snart i gang med plakatforurening, fyldte postkasser, lange læserbreve og online slagsmål.
Det hele kommer i større mængder end ved andre valg.
Den banale forklaring på det er, at der er flere kandidater på valg og derfor flere ansigter på plakaten, flere flyers, flere skribenter og flere til at slås.
Så selvom valget nok fylder mindre i de landsdækkende medier end andre valg, så er valget tættere på i hverdagen. Og vælgerne gennemskuer det hurtigt, hvis valgkampen afviger for meget fra hverdagen, og kandidater, de aldrig har set, pludselig taler varmt om det lokale bytorv eller pludselig springer ud som debatkrigere i lokale Facebookgrupper.
Vælgerne vil og kan genkende mennesket i kandidaten. Den bedste og nemmeste måde at føre valgkamp på er derfor at tage afsæt i hverdagen. Det virker bedst overfor vælgerne, og det gør samtidig en travl tid nemmere for kandidaterne. Dette er mine bedste råd til dig, der er kandidat.
For det første skal du være synlig, hvor du bor. Du behøver ikke køre rundt i hele kommunen med plakater. Sæt dem op i de områder, hvor der er en genkendelseseffekt. Du kan springe kampen om plakatpladserne på hovedvejene over og finde dine egne i dit lokalområde og ikke på google maps.
Lav ikke om på dine rutiner, men tag flyers med
Flyers skal du også koncentrere i dit nærområde og i dit netværk.
Det vigtige er ikke at dele flest mulig flyers ud på steder med mest mulig trafik. Det vigtige er, at flest muligt, der genkender dig, får en flyer i hånden, samtidig med at I ser hinanden i øjnene og hilser.
Det kan til en start føles mere grænseoverskridende end at dumpe en flyer i en postkasse, særligt for introverte, men det virker bedre, fordi vælgeren møder mennesket bag papiret og skærmen. Og det gør ikke noget, at de oplever, du er lidt genert, hvis du er det.
Mit råd er: Kør ikke til et supermarked i den anden ende af kommunen, men del ud ved de supermarkeder, hvor du selv handler. På de tidspunkter, det er naturligt for dig at handle. Det er her, de kan genkende dig. Plejer du at handle søndag aften, så fortsæt med det, og del flyers ud en halv time før du starter dine egne indkøb. Nemt og bekvemt.
Plejer du at være i fitness søndag morgen, så tag flyers med og del 20 flyers ud, før du går i gang med træningen. Tager du toget på arbejde, så del ud på stationen og hjemturen. Har du børn i børnehave, så afleverer den lille og tag 20 minutter ved lågen. Går du til skak, så tag flyers med til de andre i skakklubben. Selvom de kender dig, er det ikke sikkert, de kender din politik.
Jo mere personligt flyeren og dine politiske budskaber videregives, desto bedre. Derfor er postkasse-spam generelt en dårlig ide, medmindre din flyer medfølges af en personlig (håndskrevet) besked.
Lev livet lokalt
Det handler om at være synlig i netværket og sikre, at de ved, du er kandidat. Så en anden nem måde at føre valgkamp i hverdagen på er helt enkelt at få dit navn på tøjet, cyklen eller bilen, så du gør opmærksom på, at du er kandidat, også når du ikke aktivt fører kampagne.
På den måde bliver det også valgkamp at løbe en tur i skoven, tage på genbrugspladsen og låne bøger på biblioteket.
Når du er aktiv i lokalsamfundet, samler du samtidig viden, og du bliver synlig i netværk, så prioriter at se børnene og børnebørnenes gymnastikopvisning, deltag i forældremødet, foredragsaftenen og foreningsaktiviteterne. Det skal du ikke springe over i valgkampen, men vise, at du synes, det er vigtigt ved at være der selv, ikke ved at skrive indlæg om det på Facebook.
Jo mere du deltager i dit lokalsamfund og netværk, desto bedre chance for et godt personligt valg og en god hverdag under valgkampen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.