Kommunen.dk
MENU

En investering i kulturturisme betaler sig – også på den lange bane

Der går en lige linje fra investering i kulturturisme til en øget kommunal indtægt, der kan dække de mange fremtidige udgifter til den lokale velfærd.

En investering i kulturturisme betaler sig – også på den lange bane

Der går en lige linje fra investering i kulturturisme til en øget kommunal indtægt, der kan dække de mange fremtidige udgifter til den lokale velfærd.
Bork Vikingehavn ved Ringkøbing Fjord er steget fra 15.000 til 90.000 årlige gæster på 25 år. Et skoleeksempel på hvordan langsigtet udvikling med lokalt ejerskab skaber varige resultater og oplevelser, skriver Mette Bjerrum Jensen.
Bork Vikingehavn ved Ringkøbing Fjord er steget fra 15.000 til 90.000 årlige gæster på 25 år. Et skoleeksempel på hvordan langsigtet udvikling med lokalt ejerskab skaber varige resultater og oplevelser, skriver Mette Bjerrum Jensen.
Foto: Mads Dalegaard/Ritzau Scanpix
10. sep. 2025
Mette Bjerrum Jensen
METTE BJERRUM JENSEN
DIREKTØR, RINGKØBING FJORD MUSEER
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Kulturmødet 2025 er netop løbet af stablen, og som deltager i både paneldebatter og på tilhørerpladserne var det glædeligt at dette blev året, hvor der blev sat en ny ramme for, hvordan vi taler om kulturturisme i Danmark.

Debatten har nemlig flyttet sig. Hvor vi tidligere spurgte, hvordan kulturen kunne „tage del i turismen”, diskuterer vi nu, hvordan kulturen kan være en vækstmotor for turismen. 

Indtil for nyligt har det været en generel antagelse, at kulturturister havde kursen skarpt sat mod storbyens kulturliv. Men flere undersøgelser viser, at kulturturisten anno 2025 ikke kun er en museumsgæst i landets største byer. Det er også cyklisten på Vestkystruten på vej mod glamping og et besøg i Tirpitz, børnefamilien på Bork Vikingehavn og parret, der finder ro og perspektiv i udsigten over Vesterhavet fra Lyngvig Fyr.

Turister i Kystdanmark har også brug for at vide mere om det sted i verden, de besøger - på solskinsdage, men også når det blæser eller regner. For de fleste af os hænger oplevelsen af natur og kultur uløseligt sammen. Det betyder, at der ligger et kæmpe og endnu i høj grad uudnyttet potentiale i at styrke kulturen i landdistrikterne. For det giver turisterne noget at komme for - reason to go - men ligeså vigtigt, noget at blive for - reason to stay - og til at komme igen. Det uudnyttede potentiale kan vi dog kun forløse, hvis vi er klar til investeringer i kultur udenfor de store byer.

Gør kulturen til omdrejningspunkt for lokal udvikling

Flere erfaringer viser, at investeringer i eksisterende kulturinstitutioner ofte giver mest mening, både på den korte og lange bane. På mit museum driver vi bl.a. Bork Vikingehavn, der med små skridt og organisk udvikling er steget fra 15.000 til 90.000 årlige gæster på 25 år. Det er et skoleeksempel på, hvordan langsigtet udvikling med lokalt ejerskab skaber varige resultater og oplevelser. Næste skridt bliver at forvandle stedet til helårsmuseum, og her kommer investeringerne ind i billedet.

At investere at et lokalmuseum kan udvikle et sted som Bork Vikingehavn vil ikke kun løfte museumsoplevelsen for gæsten. Det vil også være en langsigtet, økonomisk og organisatorisk bæredygtig investering i den lokale udvikling til glæde for de lokale borgere og kommunekassens pengebeholdning.

Med et nytænkt og helårsåbent Bork Vikingehavn kan vi styrke bosætningen, når vi her kan tilbyde attraktive helårsjobs, som ikke kan sendes til udlandet. Vi er reason to stay året rundt for turisterne, og når de bliver lidt længere, så er der flere, der shopper i de lokale butikker og spiser på byens restauranter, også i ydersæsonerne. De afledte økonomiske effekter af at investere i stærkere museumsoplevelser er dårligt dokumenterede, men anslået ret store i de områder af Danmark, hvor der er mange turister. Så sagt helt kort. Der går en lige linje fra investering i kulturturisme til en øget kommunal indtægt, der kan dække de mange fremtidige udgifter til den lokale velfærd. 

Her er værktøjerne til at løfte kulturturismen

Kulturmødet 2025 gjorde det klart: Kulturturismen er ikke en niche. Den er en kæmpe drivkraft for fremtidens turisme, og dermed for fremtidens lokalsamfund. Men for at gøre det til virkelighed, kræver det koordineret og målrettet indsats, både på landsplan og rundt i de enkelte kommuner.  

Som forperson for Udvalget for Turisme- og Oplevelsesøkonomi under brancheorganisationen Danske Museer har jeg været med til at sende en række forslag til den netop nu arbejdende Ekspertgruppe for Kulturturisme til, hvordan vi på tværs af brancher, nationale indsatser og praktisk udmøntning i kommunerne og fondenes fundats kan styrke kulturturismen. 

  • Der bør etableres puljer, der kan understøtte projektmodning forankret i eksisterende kulturinstitutioner samt løfte samspillet mellem kulturinstitutioner og turismeaktører.
  • Måden vi dokumenterer kulturens økonomiske og samfundsmæssige værdi skal styrkes og standardiseres.
  • Kulturen i naturen bør eksplicit kobles den til Den Grønne Trepart, så kulturen tænkes ind fra start og ikke bare bliver et add-on langt inde i processen.

Kulturturisterne er her heldigvis allerede. Spørgsmålet er bare, om vi - kulturliv, kommuner, fonde mv. er klar til at møde dem – med åbne døre, kvalitetsoplevelser året rundt og med viden om, at en investering i kulturturismen er nøglen til at styrke fremtidens lokale samfund i hele landet. Det kalder jeg en investering med mening!

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR